De vier tips om Generatie Z of jongeren tussen de 18-24 jaar te recruteren:
Bied vacatures mobiel aan
Uit onderzoek* blijkt dat van alle generaties op de arbeidsmarkt, Generatie Z het liefst via de mobiele telefoon naar werk zoekt. Zorg er dus voor dat je vacatures leesbaar zijn via mobiel, maar ook dat ze online te vinden zijn. En vergeet ook niet je website mobiel goed leesbaar te maken.
Investeer in moderne recruitmenttechnieken
Het is niet alleen belangrijk om vacatures via mobiel en online aan te bieden, maar kijk ook naar nieuwe recruitmenttechnieken. Jongeren vinden het bijvoorbeeld belangrijk om te kunnen chatten met werkgevers tijdens een sollicitatieproces. Generatie Z vindt chatten, zeker in het begin van het proces, zelfs prettiger dan mailen of bellen. Door bijvoorbeeld chatbots in te zetten voor het beantwoorden van vragen tijdens het sollicitatieproces kun je daar als werkgever echt in faciliteren.
Bied een passend salaris
Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van Generatie Z vindt dat een hoger salaris bijdraagt aan werktevredenheid. Een goed loon is dus erg belangrijk voor jongeren. Kun je daar als werkgever niet direct in investeren omdat de jongere bijvoorbeeld nog geen werkervaring heeft? Maak dan goede afspraken over de hoogte van het salaris in de toekomst.
Kijk naar mogelijkheden in het buitenland
Naast een goed salaris vinden jongeren de optie om te kunnen werken in het buiteland belangrijk. Maar liefst 70% van Generatie Z ziet een internationale baan wel zitten. Heeft jouw bedrijf ook een vestiging in een ander land? Kijk dan eens naar de mogelijkheden voor werken of stages daar en noem dit ook in je vacaturetekst.
Uit onderzoek van Monsterboard onder ruim 5000 Europese werknemers blijkt dat meer dan driekwart van de jongeren tevreden is met zijn of haar baan. Daarmee is Generatie Z de meest tevreden generatie op de arbeidsmarkt. Daarentegen geeft 57% van de jongeren wel aan op zoek te zijn naar een andere baan. Deze generatie is dus volop in beweging op de arbeidsmarkt, en staat open voor nieuwe kansen. Een goed moment voor werkgevers om te werven!
* World of Work onderzoek in opdracht van Monster Worldwide, Inc.
Bron: newsroom.monsterboard.nl