Wist je dat Schiphol op dit moment de derde vrachthub van Europa is? Vracht speelt ook een belangrijke rol bij het opstarten van de passagiersvluchten op Schiphol. Zeker als het om de intercontinentale vluchten gaat. Dat zijn de lange reizen tussen werelddelen. Zoals van Amsterdam naar Shanghai.
Vracht en reizigers hebben meer met elkaar te maken dan je op het eerste gezicht zou denken. Wist je dat vracht niet alleen in een speciaal vrachttoestel wordt vervoerd? Vaak gaat het mee in het ruim, de belly, van passagierstoestellen. Grote kans dat jij op weg naar je vakantiebestemming op een berg pakketjes zit.
Vracht in plaats van reizigers
Het aantal reizigers trekt nu iets aan, maar is nog niet zoals het was. Daarom richten airlines zich meer dan anders op het vullen van de vliegtuigen met vracht. Zo kan vracht ervoor zorgen dat een vlucht weer net wat winstgevender wordt. En dat biedt kansen voor Schiphol.
Schiphol is een aantrekkelijk plaats voor vracht
Want Schiphol is een aantrekkelijke marktplaats voor vracht. Airlines willen graag vracht, maarze stellen er wel hoge eisen aan. Het moet goed betaalde vracht zijn. Die heeft Schiphol gelukkig. Het gaat bijvoorbeeld om hoogwaardige farmaceutische goederen en hi-tech onderdelen van bedrijven als Philips en chipsfabrikant ASML.
Retourvracht ruim voorhanden
Ook moet er retourvracht zijn. Want op de terugweg wil een vliegtuig ook een goed gevulde belly hebben. Ook hierop scoort Schiphol goed. Nederlandse vrachtwagenchauffeurs halen vanuit heel Europa goederen die via Schiphol verder de wereld overgaan.
Uitbreiding aantal bestemmingen
Dat vracht bijdraagt aan het opstarten van ons intercontinentale netwerk is steeds meer zichtbaar. De laatste weken breiden airlines het aantal bestemmingen vanaf Schiphol langzaamaan uit. Jij weet nu wat het geheim is: een goed gevulde belly.