tata nwc

Wat Tata Steel kan, kunt u ook met NWC: vracht verplaatsen van weg naar water

Tata Steel vervoert sinds afgelopen zomer verpakkingsmateriaal met binnenvaartschepen vanuit het Belgische Duffel naar IJmuiden. Daarmee haalt het naar schatting 1.600 vrachtwagens van de weg in Nederland én Vlaanderen en vermindert het fors de CO2-uitstoot. Amsterdam Logistics bood op een cruciaal moment ondersteuning vanuit het project Noord West Connect (NWC). Miranda Volker: “Wij hielpen met het verkrijgen van de modal shift-subsidie die het zetje gaf om door te gaan.”

Tekst: Anke Hoets.

De staalproducent heeft bij Antwerpen een dochteronderneming die gelamineerd verpakkingsmateriaal produceert voor voedselblikken. De staalrollen gingen altijd per truck terug naar IJmuiden voor de eindbewerking. De fabriek in Duffel ligt niet aan het water, dus toen het bedrijf over een modal shift ging nadenken, moest er eerst een kade gevonden worden. Die werd gevonden bij RCT Stevedoring in Willebroek aan het Zeekanaal, op korte afstand van Duffel.

NWC ondersteunt

De first en last mile tussen Willebroek en Duffel gebeuren met de vrachtwagen. Verder gaat vervoer van de halffabrikaten met binnenvaartschepen van en naar IJmuiden. Hoewel goed werd samengewerkt met De Vlaamse Waterweg (DVV) – de tegenhanger van Rijkswaterstaat – kon het IJmuidense bedrijf in België geen subsidie krijgen. Het modal shift-programma Noord West Connect van onder meer Amsterdam Logistics en de provincies Noord-Holland en Flevoland, bood uitkomst. Miranda Volker: “Wij hebben ondersteund bij het aanvragen van de subsidie voor de modal shift, het overhevelen van vracht naar water en/of spoor.”

Subsidie modal shift binnen handbereik

De staalproducent kan dankzij de subsidie voorlopig meerkosten overbruggen en in alle rust werken aan de optimale businesscase en bedrijfsprocessen. De subsidiemogelijkheden liggen voor veel meer bedrijven binnen handbereik. Miranda Volker: “De noodzaak om CO2-uitstoot te verminderen is inmiddels niet meer alleen een wens van veel bedrijven om de maatschappij en hun logistieke netwerk te ontlasten, maar ook noodzaak.” Ook telt het kostenplaatje mee, bijvoorbeeld voor Roos-KCB in Dronten die eerder de overstap maakte naar vrachtvervoer per binnenvaartschip. Het bedrijf is een kleinere speler in de vervoermarkt dan Tata Steel en maakte toch een succesvolle modal shift. “Niet alleen bulkvervoer komt voor de subsidieregeling in aanmerking. We ondersteunen ook kleinere ondernemers die vracht met een kleiner volume kunnen bundelen met goederen van anderen.”

Wilt u ook advies en ondersteuning van NWC?

Miranda Volker adviseert ook de deelnemende bedrijven in de Dam2Dam Shuttle die de modal shift naar het spoor hebben gemaakt. Er zijn volop mogelijkheden, wil ze zeggen en ze nodigt ondernemers uit om vooral contact op te nemen. Dat kan via e-mail. “Het is vrijblijvend. Samen nemen we op basis van het transportprofiel door welke kansen er zijn voor vervoer via binnenvaart of spoor. Ook bekijken we of er aanvullend subsidiemogelijkheden zijn om de modal shift daadwerkelijk te realiseren.”