Onderstaand artikel over de nieuwste ontwikkelingen op het circulaire, duurzame en logistieke bedrijventerrein Schiphol Trade Park verscheen onlangs in Logistiek Vastgoed Nederland 2017.
‘We zijn begonnen!’, antwoordt salesmanager Anne Peters van gebiedsontwikkelaar SADC (Schiphol Area Development Company) enthousiast. De vraag was wat de status is van Schiphol Trade Park, het nieuwe bedrijventerrein waar circulaire economie en innovatie aan de basis van de ontwikkeling staan. Van de 142 ha uitgeefbare grond in het akkerlandgebied onder de rook van Schiphol worden dit jaar de eerste kavels ontwikkeld.
‘We gaan starten met de logistieke ontwikkelingen van Somerset Capital Partners/AM Real Estate Development en Delta Development Group, ontwikkelaars van naam met kavels van formaat op Schiphol Trade Park’, verduidelijkt Peters. ‘Ze hebben de potentie om hoogwaardige vierkante meters neer te zetten en te vermarkten.’
Zes vestigingsmilieus op Schiphol Trade Park
Schiphol Trade Park is opgedeeld in zes vestigingsmilieus: Logistics Zone, Green Datacenter Campus, Energyhub, A4-Skyzone, Valley en Trade & Logistics Campus. Het goed bereikbare en strategisch in de Randstad gelegen bedrijvenpark heeft ook een missie. ‘Wij willen koploper zijn in termen van duurzaamheid en innovatie’, zegt Peters. ‘Schiphol Trade Park is een van de weinige locaties die een BREEAM-certificering heeft voor gebiedsontwikkeling.
Het meest duurzame en circulaire bedrijventerrein van Europa ligt op vijf minuten van onze nationale luchthaven en heeft een directe eigen ontsluiting vanaf de snelweg A4. De locatie is ook prima bereikbaar met hoogwaardig openbaar vervoer, per fiets en te voet. Het treinstation van Hoofddorp en de vrije busbaan van de Zuidtangent liggen op een steenworp afstand.
‘Behalve de goede bereikbaarheid heeft Schiphol Trade Park nog meer te bieden’, vult projectmanager Raisa Knibbe aan. ‘Via de rechtstreekse Ongestoord Logistieke Verbinding staat lading in korte tijd op het Schipholplatform. De werkomgeving is relaxed met veel groen en water. En de gebouwen en de locatie zijn waardevast.’ Dat laatste heeft alles te maken met de verschillende duurzaamheidsmaatregelen, de multimodale connectiviteit (personen, goederen, energie en data) en de gunstige ligging.
Flexibiliteit
Op Schiphol Trade Park is 20 ha aangewezen als Green Datacenter Campus. Het moet een efficiënt en duurzaam datacenter-ecosysteem worden voor de Metropoolregio Amsterdam. Knibbe: ‘De datacentersector groeit met 15 procent per jaar. Als gebiedsontwikkelaar spelen we in op die ontwikkeling.’ In het bestemmingsplan, dat op dit moment wordt gemaakt, wordt voorzien dat de grond eenvoudig aan de Logistics Zone kan worden toegevoegd als de markt daar om vraagt. ‘Die flexibiliteit houden we er graag in’, aldus salesmanager Peters.
Circulair aanbesteden
Het bouw- en woonrijp maken van het park en het onderhoud van de infrastructuur gaat, wat SADC noemt, ‘circulair worden aanbesteed’. Projectmanager Knibbe licht toe: ‘We willen een langdurige samenwerking met een consortium dat voor 15 jaar het werk gaat doen. Zo kunnen we deze partij ook uitdagen om te innoveren op het gebied van duurzaamheid en circulariteit. We willen bijvoorbeeld weten met welk materiaal de entree-as wordt aangelegd in plaats van het traditionele asfalt. De voorbelasting van de entreeas bestaat trouwens uit het zand dat vrijkomt uit de reconstructie van de A9 – hoe circulair wil je het hebben?’
Tot slot wijzen Peters en Knibbe ook nog op de interessante A4-Skyzone waar bedrijven een plek kunnen vinden die zichtbaar willen zijn vanaf de snelweg. In de naastgelegen Energyhub komt ook een duurzaam tankstation dat onder andere ook gas (LNG/CNG), waterstof en elektra zal aanbieden.
Bron: Logistiek Vastgoed Nederland 2017.