Op donderdag 14 december, vandaag dus, wordt gestemd over een nieuwe local rule voor de herverdeling van vrijgevallen slots op Schiphol. Daarbij moeten vrachtvervoerders voorrang krijgen. De local rule is hard nodig. In het winterseizoen verdwijnen 37 van de wekelijks 150 cargovluchten door het gebrek aan slots, heeft de luchthaven bevestigd. In de laatste Schiphol-update schetst ABN AMRO Insights de mogelijke gevolgen van het wegvallen van slots voor de vrachtsector.
“Het gaat goed met Schiphol”, aldus de onderzoekers van ABN AMRO. Maar dat heeft een keerzijde. Door de snelle groei van het aantal passagiers- en vrachtvluchten de laatste jaren, bereikt de Amsterdamse luchthaven veel eerder dan gepland de grens van het maximaal toegestane aantal vliegbewegingen. Dat nieuws heeft u bijna niet kunnen missen. Evenmin als de discussie over de slotschaarste die hierdoor is ontstaan. Omdat vertrek- en landingsrechten schaarser worden, wordt strenger gekeken of de toegewezen slots ook netjes gebruikt worden. Slots missen, wordt hard afgestraft; ze worden ontnomen.
Gevolgen vrachtsector
Vrachtvervoerders hebben meer moeite met het halen van slots, omdat hun sector onvoorspelbaarder is. Zij worden nu relatief hard getroffen door het capaciteitsprobleem op Schiphol. En dat wordt gevoeld, stellen de onderzoekers: “Steeg het vervoerde vrachtvolume in de periode januari-september 2017 nog met 8,2% j-o-j. In oktober bedroeg de stijging nog maar 0,9% j-o-j.” Buitenlandse vrachtvervoerders wijken vaker uit naar luchthavens in onze buurlanden, zoals Luik en Brussel. Dat doen ze noodgedwongen, omdat ze niet voldoende slots toegewezen hebben gekregen in Amsterdam, zo is de constatering.
Verlies aan banen dreigt
“De hamvraag is: hoe belangrijk is luchtvracht voor Schiphol? Daar kan eenvoudig antwoord op worden gegeven: belangrijk”, vervolgt ABN AMRO. Bijvoorbeeld voor de werkgelegenheid. Bij het vrachtvervoer en de vrachtafhandeling op Schiphol zijn duizenden en duizenden werknemers betrokken. “Luchtvracht is in vergelijking met passagiersvervoer een arbeidsintensief proces. De gevolgen van minder vrachtvluchten voor Schiphol en de werknemers zullen dan ook relatief groot zijn”, luidt het onheilspellend.
Hubfunctie Schiphol versterkt de effecten
De gevolgen zijn nog groter door de hubfunctie van onze nationale luchthaven. Dankzij de hubfunctie is Schiphol de derde luchthaven van Europa wat betreft het vervoer van luchtvracht. “Veel bedrijven, zoals expediteurs en wegvervoerders, zijn afhankelijk van die hubfunctie. Ook deze bedrijven worden geraakt wanneer minder luchtvracht via Schiphol vervoerd wordt.” Volgens ABN AMRO worden door het wegvallen vooral Nederlandse bedrijven gedupeerd. “Buitenlandse bedrijven kunnen eenvoudiger naar een andere luchthaven uitwijken, terwijl voor Nederlandse bedrijven de focus geheel op Schiphol ligt.”
Vervoer halfgeleiders
Om te illustreren wat de financiële gevolgen kunnen zijn van minder luchtvracht door het wegvallen van slots, kijken de onderzoekers naar het vervoer van halfgeleiders. “Luchtvracht is duur, waardoor het alleen geschikt is voor goederen met een hoge waarde of bederfelijke goederen die snel vervoerd moeten worden. Halfgeleiders zijn zo’n product en het vervoer ervan wordt vaak als graadmeter voor de luchtvracht gebruikt.”
Nederland voert jaarlijks voor honderden miljoenen euro’s aan halfgeleiders uit onder meer Azië in en voor enkele honderden miljoenen ook weer uit. Wij zijn daarnaast zelf een belangrijke producent van halfgeleiders. Met de in-, door- en uitvoer van halfgeleiders wordt goed geld verdiend. Toch zijn de vooruitzichten volgens ABN AMRO niet best door het slotsprobleem op Schiphol. “Op basis van de voorlopige cijfers over de eerste twee weken van november zou het vervoer van halfgeleiders met ruim 7% kunnen dalen. Op jaarbasis kan dit oplopen tot EUR 91 miljoen aan halfgeleiders die niet via Schiphol worden vervoerd.”
Volledige Schiphol-update
Lees hier de volledige Schiphol-update van ABN AMRO Insights.
Foto: Schiphol.nl.