Welke stappen moeten we nú zetten om in 2020 tot de Preferred Logistics Hubs van Europa te behoren? Het is de centrale vraag van de bijeenkomst van 18 april op het MBO College Airport in Hoofddorp. Ruim 250 vertegenwoordigers van logistiek bedrijfsleven, overheid en kennisinstellingen zijn hierbij aanwezig.
Gastheer Jos Nijhuis (CEO Schiphol Group) presenteert de Metropoolregio Amsterdam als één sterk logistiek complex met een unieke combinatie van een airport (Schiphol), seaport (de Amsterdamse haven), greenport (FloraHolland) en dataport (AMS-IX). Ook de relatie met de logistiek in Eindhoven, Rotterdam, evenals Oost- en Noord-Nederland wordt benadrukt. Nijhuis: ‘Doordat verbindingen tussen lucht, water, spoor en weg verbeteren, wordt ons land concurrerender. Samen met de andere topsectoren moet de logistieke sector het voortouw nemen om Nederland ‘uit de crisis te sleuren’. De sector moet denken, durven en vooral doen!’
Burgemeester van Amsterdam Eberhard van der Laan blikt in zijn speech terug in het verleden om het historisch belang van logistiek voor de regio Amsterdam te illustreren. ‘Vier eeuwen geleden had Amsterdam al last van een dichtslibbend weggennet en ook toen al maakten Amsterdammers van de nood een deugd: kooplieden in de grachtengordel laadden hun waar rechtstreeks in de pakhuizen, zonder aan wal te komen. Dát is smart logistics.’. Van der Laan werpt vervolgens een blik op de toekomst. De Amsterdam Economic heeft vier scenario’s opgesteld om de impact van een veranderende wereld op het economisch profiel van de MRA te duiden. Uit alle vier blijkt dat logistiek cruciaal is voor de concurrentiekracht van de regio. Van der Laan: ‘Dat schept verplichtingen. Help ons bij het operationaliseren daarvan’.
Henk Zijm, wetenschappelijk directeur Dinalog, behandelt tot slot de Challenges in Logistics — 2025. Daarbij is naast een goede fysieke infrastructuur een dito ICT-infrastructuur onmisbaar. Beide zijn immers dwarssectoren, van belang voor alle andere. Zijm: ‘Met de historie van Amsterdam als referentie: de VOC was de eerste multinational ter wereld. Dat kon alleen door de aanwezigheid van hoogwaardige industrie, met goede zeilmakers en botenbouwers. Tegenwoordig wordt de functie van de industrie te veel verwaarloosd.’ Zijm vindt dan ook dat er moet worden samengewerkt: ‘Het gaat er niet om welk scenario zich voordoet, maar wat elk scenario betekent voor de logistiek. Er liggen enorme mogelijkheden. Daarvoor moeten we zaken als infrastructuur én human capital op orde hebben. Laten we die verbinden.’
Na de speeches laat moderator Arthur van Dijk, wethouder EZ Gemeente Haarlemmermeer, drie mensen uit het vakgebied een stelling voorleggen aan de zaal. Deze kan haar mening daarop geven via het opsteken van een groene of rode kaart. Michiel van Veen (FloraHolland), Moniek van de Put (Van de Put Fresh Cargo) en Pieter Bas Bredius (Ter Haak Group) prikkelen met stellingen over respectievelijk het ontbreken van échte samenwerking met het MKB, de benodigde balans tussen arbeidsmarkt en onderwijs en het belang van focus op reële, bestaande krachten van de regio.
Als afsluiter lanceren Arthur van Dijk en Jos Nijhuis samen de nieuwe online community Dinalog Amsterdam, om het netwerk rondom het cluster logistiek verder te versterken. Tijdens de borrel na afloop wordt nagepraat over het belang van het Logistieke Cluster. Er zal nóg meer moeten worden gefocust op samenwerking en innovatie, en als elementen als ICT, infrastructuur en human capital nog sterker worden verbonden in een leefbare stad waar bovendien afdoende banen worden gecreëerd, komen we er wel (bovenop) met z’n allen.
Bekijk hieronder de foto’s van het evenement. Klik op de afbeeldingen om ze te vergroten.
© Foto’s: Thies Bening