Boeing haalde er op de eerste dag een miljardenorder van DHL binnen. En de Russische Volga-Dnepr Group liet weten de freighter-vloot fors uit te breiden. De Farnborough Airshow 2018 ging in juli van start met een paar klinkende deals in de wereld van de aerospace. Joep Schroeders, manager Foreign Investments Aerospace en Logistics van Amsterdam Airport Area (AAA), bezoekt elke twee jaar de airshow. Hij brengt er de Metropoolregio Amsterdam voor het voetlicht bij buitenlandse investeerders met als doel het vestigingsklimaat van onze regio te versterken.
De aanpak van regio’s in het Holland Pavillion in Farnborough was dit jaar nieuw. Joep Schroeders: “We lieten er volledig onze identiteit als regio los en stonden er als één land. Samen met het Innovation Quarter in Den Haag, het Brabantse BOM en het Limburgse LIOF waren we er als één delegatie, één partij.” Niet elkaar als concurrent zien, maar als partner, is de nieuwe aanpak. “We zijn per slot van rekening complementair en hebben allemaal onze eigen expertise.”
De orange carpet
Samen presenteerden de regio’s zich als de ‘Aerospace gateway to Europe’, met bijbehorend beeldmateriaal zoals een pakkende flyer waarop de zeven redenen om toch vooral in Nederland te investeren werden uitgelicht: de 326 verbindingen met de wereld via Schiphol (connectivity), onze geschiedenis als pioniers in aerospace, onze talenkennis, infrastructuur en innovatieve handelsgeest. ‘We roll out the orange carpet’, is punt zeven op de lijst. Voet aan land zetten in ons land betekent dat Nederland en vooral ook de rest van Europa binnen handbereik ligt. Dat de aanpak werkt, blijkt wel uit het succesverhaal van de F-35 of Joint Strike Fighter. De Nederlandse sectoren Aerospace en Logistiek trokken in OneLogistics samen op bij het binnenhalen van deze miljardenorder. Ze wisten de Amerikaanse defensie-industrie ervan te overtuigen dat Nederland als land met talloze expertises de beste propositie had.
MRA in de etalage
Zich presenteren als één land is de eerste stap. Zodra dat aanslaat, wordt het zaak de regio en MRA-bedrijven in de schijnwerpers te zetten. Joep: “Als AAA richten we ons op allerlei partijen. Van multinational tot kleinere bedrijven die hier mogelijk een hoofdkantoor willen opzetten. En bedrijven die een plek zoeken voor hun MRO en logistiek of partijen die bijvoorbeeld trainingsfaciliteiten willen opzetten.” Schroeders refereert aan CAE dat in Hoofddorp 26 flight simulators heeft staan voor het trainen van piloten. “De piloten komen natuurlijk uit de hele wereld. Dankzij onze verbindingen komen luchtvaartmaatschappijen graag in de MRA trainen.”
Ook grote vliegtuigbouwers hebben een lange geschiedenis met ons land. Tineke Bakker-Van der Veen van Boeing Benelux & Nordics gaf tijdens een diner met bestaande investeerders (de beste ambassadeurs voor de regio volgens Schroeders), Nederlandse bedrijven en prospects een keynote speech over de reden waarom Boeing al 80 jaar in Nederland zit en dat het bedrijf al voor zeker 100 miljoen euro heeft bijgedragen aan de kennisontwikkeling in ons land. “Boeing is een belangrijke partij, maar er zijn ook tal van misschien minder bekende bedrijven zoals AAR en Bell. Die zitten hier ook al 40 jaar en hebben ook veel toegevoegde waarde voor de regio.”
Groeikansen voor Aerospace en Logistiek
De dichtbevolkte en zeer bedrijvige MRA lijkt nog weinig ruimte te bieden aan nieuwe investeerders. Toch zijn er nog volop mogelijkheden voor groei, stelt Joep. “Je ziet een verschuiving in de industrie; steeds vaker wordt de koppeling gelegd met digitalisering en artificial intelligence. Op dit gebied heeft de regio met AMS-IX en tal van datacentra veel te bieden. Een start-up als AIIR Innovations dat gespecialiseerd is in het toepassen van AI in vliegtuigmotorenonderhoud en andere industriële processen, springt volop in op de trends.” Ook de ontwikkeling van drones staat hoog op de agenda.
Joep denk dat de regio, waaronder aerospace en logistieke bedrijven, op meer vlakken verder kunnen groeien. Hij refereert aan de import, export, doorvoer en opslag van tijdkritische en hoogwaardige goederen. Ook kunnen partijen in de regio de hubfunctie nog verder uitbouwen. “En vergeet de Brexit niet. Die wordt steeds beter voelbaar, ook in Farnborough merkte je dat goed. Partijen hebben meer en meer de neiging om zich te verplaatsen naar het Europese continent. Die willen we natuurlijk graag naar de MRA halen.”