piekdrukte Schiphol

Luchtvracht krijgt per direct voorrang bij herverdelen slots

De Slotcoördinator Nederland (ACNL), die verantwoordelijk is voor het toewijzen van start- en landingsrechten op Schiphol, schort Local Rule II tot begin juni op. Dat is maandag bekendgemaakt. ACNL wil zo de vrachtcapaciteit op schiphol verruimen. Door de crisis rond het coronavirus vliegen steeds minder passagiersvliegtuigen en wordt dus veel minder vracht vervoerd in de belly van deze vliegtuigen. Er moeten meer full freighters de lucht in. Die hebben nog wel vrij spel in het internationale luchtruim.

Ruim vijftig procent van de luchtvracht gaat tegenwoordig mee in het ruim van passagiersvliegtuigen. Nu die massaal aan de grond worden gehouden begon de situatie voor de air cargo nijpend te worden. Directeur Maarten van As van belangenbehartiger Air Cargo Netherlands (ACN): “Je moet je voorstellen, eind januari was het Chinees nieuwjaar en dan valt het vrachtvervoer altijd stil. Iedereen houdt daar rekening mee in zijn planning en het aanhouden van voorraden. Normaal zouden de goederenstromen rond deze tijd weer op gang komen, de piek zou nu zo’n beetje vallen. Maar sinds de uitbraak van COVID-19 in China is de bellyfreight uit Azië helemaal stilgevallen. Zonder verruiming van de slots valt meer cargoverkeer stil, zelfs het overgrote deel van de luchtvracht.”

Lobby voor voorrang air cargo bij herverdelen slots

Van As is tevreden met het resultaat van een spoedoverleg maandag op Schiphol. Al drie weken voert hij een actieve lobby bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Amsterdam Airport Schiphol en de slotcoördinator voor meer ruimte voor full freighters. Hij zag kleine verbeteringen, maar er waren drastischer maatregelen nodig. Maandagochtend overwoog hij daarom nog zijn inspanningen op te schalen en wilde hij individuele Kamerleden gaan benaderen. “Regels zoals Local Rule II (LR2) zijn opgesteld toen de wereld heel anders was. Ze moesten wat ons betreft zo snel mogelijk opzij worden gezet. Bovendien is inmiddels wel duidelijk dat er sprake is van een fictief tekort aan slots. De 500.000 vliegbewegingen gaan we dit jaar in Amsterdam met de huidige crisis toch niet halen.”

Tekst loopt verder onder tweet

ACNL: “Way of reallocation slots under LR2 inflexible”

Er zullen dus sowieso slots overblijven. Het probleem om de slotcapaciteit voor de luchtvrachtsector te verruimen was vooral een juridische. Slots die overblijven mogen altijd worden doorgeschoven. Dat geldt ook voor slots die uit het winterseizoen overblijven en door moeten naar het zomerseizoen (de zomerplanning gaat eind maart in). Maar het herverdelen van de start- en landingsrechten duurt gemiddeld vijf weken. Volgens ACNL was dat systeem gezien de wereldwijde gevolgen van de coronacrisis niet flexibel genoeg. “Under LR2 the number of slots available for reallocation is limited and the way of reallocation is inflexible.”

Full freighters uit de woestijn afgestoft

Er komt dus meer ruimte, maar of dat ook betekent dat goederen en medicijnen met dezelfde volumes de wereld over gaan, is onduidelijk. Want komen er ook meer toestellen beschikbaar? Volgens Van As zal de tijd het leren: “Wij weten het niet. Het kan zeker een nieuw probleem worden, ik hoor zelfs geluiden dat oude vrachttoestellen uit de woestijn weer worden afgestoft.” ACN wil op korte termijn een à twee keer per week crisisoverleg aan houden met de sectorraden om alles te stroomlijnen. Meer nieuws daarover volgt snel.