Schiphol, Wageningen University & Research (WUR) en Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) doen onderzoek naar een innovatieve techniek om de hoeveelheid aanwezige ultra fijnstofdeeltjes te verminderen en de lokale luchtkwaliteit op Schiphol en in de directe omgeving te verbeteren. De partijen onderzoeken of ultra fijnstof rondom de start- en landingsbanen te verminderen is met speciale nevel.
Schiphol, WUR en NLR onderzoeken of ultra fijnstof op de luchthaven weggenomen kan worden met zogenaamde geïoniseerde neveldeeltjes. Het idee is dat deze speciale nevel zich hecht aan ultrafijnstofdeeltjes, die daardoor samenklonteren en zwaarder worden, naar de grond dalen en niet verspreiden. Deze aanpak is gebaseerd op een beproefd concept uit de bouw, waar het al gangbaar is om met nevel stof en fijnstof te verminderen. Schiphol, WUR en NLR willen deze methode verfijnen, zodat deze ook geschikt wordt voor ultra fijnstof in de luchthavenoperatie.
Begin 2022 verwacht de luchthaven te kunnen zeggen of de onderzochte techniek potentie heeft om concentraties ultrafijnstof afkomstig van vliegtuigen omlaag te brengen.
Actieplan ultrafijn stof
Het beleid van Schiphol is gericht op verminderen van uitstoot van ultrafijn stof. In 2019 lanceerde Schiphol een actieplan om ultra fijnstof op en rond de luchthaven te verminderen. Onderdeel van het actieplan zijn maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren, zoals elektrificeren van grondgebonden activiteiten, duurzaam taxiën en het investeren in duurzame vliegtuigbrandstoffen, en onderzoeken om de kennis over ultrafijnstof te vergroten.