Met de vervanging van brandstofaggregaten door 30 nieuwe elektrische varianten (e-GPU’s) en de uitbreiding van het gebruik van elektrische systemen voor frisse lucht aan boord (PCA’s), wordt een belangrijke stap gezet richting een uitstootvrije grondafhandeling op Schiphol. Vliegtuigen aan diverse pieren op Schiphol worden met de komst deze e-GPU’s, een soort elektrische powerbanks voor vliegtuigen, volledig voorzien van stroom met uitstootvrij materieel. De PCA’s die ervoor zorgen dat de frisse lucht aan boord van vliegtuigen met een elektrisch systeem wordt aangevoerd als het vliegtuig aan de gate staat, staan op de E-, F- en G pier.
Op dit moment is 40% van het materieel die door alle grondafhandelaren worden gebruikt elektrisch op Schiphol. De komst van meer elektrisch aangedreven materieel is een belangrijke stap richting Schiphols doel om in 2030 een uitstootvrije grondoperatie te hebben. Daarnaast draagt het vervangen van brandstofapparaten en het uitzetten van de hulpmotor bij aan het realiseren van de eisen van de Arbeidsinspectie om de luchtkwaliteit te verbeteren.
Denise Pronk is verantwoordelijk voor duurzaamheid bij Royal Schiphol Group: “Met de komst van de e-GPU’s en extra elektrische PCA’s kan de hulpmotor van een vliegtuig vaker uit. Dat is om meerdere redenen goed. Door deze investeringen gaat de CO2 emissie omlaag en wordt de luchtkwaliteit op het platform en daarmee de werkomstandigheden voor medewerkers beter. We zijn blij dat we samen met KLM, dnata en Aviapartner een pool hebben kunnen maken waarbij alle medewerkers op het platform gebruik kunnen maken van beschikbare apparatuur.”
Elektriciteit voor frisse lucht aan boord
De nieuwe e-GPU’s worden gebruikt op de vliegtuigopstelplaatsen aan de C-pier en op die van de binnenkant van de D-pier. In augustus zijn de eerste 13 e-GPU’s in gebruik genomen, dit najaar alle 30. In combinatie met de vaste stroompunten (walstroom) die op verschillende pieren worden aangeboden, worden vliegtuigen aan de gate op heel Schiphol uitstootvrij voorzien van energie. Schiphol draait volledig op stroom van Hollandse wind.
Een e-GPU voorziet vliegtuigen op de grond van energie. Dat is nodig voor systemen aan boord zoals verlichting en computers in de cockpit als de motoren en hulpmotor uitstaan. De powerbank bestaat uit meerdere accu’s die krachtig genoeg zijn voor narrow body-vliegtuigen. De mobiele, e-GPU’s zijn in het verleden door Schiphol in samenwerking met ITW GSE en Nissan ontworpen en succesvol getest op de luchthaven. Op Schiphol waren al acht exemplaren in gebruik.