In juli 2023 vond er een wel heel bijzonder transport plaats in het Amsterdamse havengebied. Met behulp van een konvooi vrachtwagens werden windturbinebladen vervoerd met een totale transportlengte van zo’n 95 meter per truck. Best een uitdaging, maar toch soepel verlopen door de goede samenwerking tussen TMA Logistics, Van der Vlist en Port of Amsterdam.
Bron: TMA Logistics.
Een goede logistieke bereikbaarheid is belangrijk voor Port of Amsterdam. Hierdoor garanderen we een snelle afhandeling van bestaande activiteiten in het havengebied als ook de ladingstromen van de toekomst, zoals onderdelen van windturbines.
Wat was nodig om het transport van windturbinebladen mogelijk te maken?
Allard Klinkers, commercieel manager bij Port of Amsterdam: “De langste windturbinebladen die op dit moment in het land worden gebruikt, moesten vervoerd worden naar de Flevopolder. De bladen zijn 83 meter en om deze te kunnen vervoeren was een konvooi vrachtwagens nodig van 95 meter lang. Een hele onderneming om hier de weg mee op te gaan, bochten te nemen en rotondes te passeren. Gelukkig waren we al voorbereid op dit soort bijzondere transporten. Wegen en rotondes in het havengebied zijn strategisch aangelegd zodat het vervoeren van lange objecten mogelijk is.
Lichtmasten verplaatsen
Toch moesten de lichtmasten bij de oprit naar de snelweg verplaatst worden, zodat de bocht gemaakt kon worden. Dit heeft Van der Vlist in goed overleg met TMA Logistics en Port of Amsterdam opgepakt.”
Hoe belangrijk is de windindustrie voor Port of Amsterdam?
Allard: “Heel belangrijk. Het havengebied van Amsterdam ligt strategisch voor zowel wind op zee, wind op land, als wind in het IJsselmeer. En door de uitstekende logistieke bereikbaarheid (via water, spoor en weg) zie ik enorme mogelijkheden voor de groei van de on- en offshore windindustrie vanuit de regio Amsterdam.”
Wat is er zo speciaal aan het transport van deze windturbinebladen?
Pieter Boer, Managing Director bij Van der Vlist: “Het is speciaal omdat deze bladen ontzettend lang zijn. En ze fungeren tijdens het transport als onderdeel van de trailer. Iedere turbine bestaat uit ongeveer 13 bijzondere transporten. Sommige delen zijn zelfs zo groot dat we ze door de beperkingen van het wegenverkeersnet multimodaal vervoeren. Dus verschepen we ze naar de Flevokusthaven waar we ze weer met onze eigen Reach Stackers lossen en ook weer met speciale trailers naar site transporteren. De afgelopen 1,5 jaar hebben we op die manier zo’n kleine 200 grote windmolens vervoerd via de havens van Amsterdam en onze terminal in Moerdijk naar de Flevopolder.
Deze turbinebladen waren bestemd voor Windplan Groen in de Flevopolder. Maar we vervoeren veel turbines naar verschillende bestemmingen in de Benelux, Duitsland en Frankrijk.”
Hoe verliep de samenwerking met Port of Amsterdam?
Willem Mantel, General Manager bij TMA Logistics: “De samenwerking met Port of Amsterdam was uitstekend. Vooral omdat ze het belang inzien om de haven via alle modaliteiten bereikbaar te houden of te maken. Met deze aanpassingen die we samen gemaakt hebben, is TMA Logistics de terminal voor de huidige landturbines.”