logistiek 2024

Jaarbericht Amsterdam Logistics: De resultaten van 2024 zijn onze belofte voor 2025

Amsterdam Logistics kijkt terug op een mooi 2024 waarin we met alle projecten stevige resultaten hebben geboekt. Wij hopen dat u – transporteur, logistiek dienstverlener, bestuurder en onderzoeker – net zo tevreden terugkijkt op het afgelopen jaar. Een terugblik kan niet zonder vooruitblik en wat ons betreft vormen de resultaten van vorig jaar onze belofte voor 2025.

djmiddelkoop ondernemingsprijs
DJMiddelkoop, R. Nagel Transport en Van der Slot Transport zijn koplopers in het DEI+-project | Foto: DJMiddelkoop

De klap op de vuurpijl volgde eind oktober. Toen werd duidelijk dat een consortium van 16 partners kan rekenen op een miljoeneninjectie vanuit DEI+, het fonds van de RVO voor vermindering van de CO2-uitstoot. Het consortium kan hiermee binnen ons project Zero Emissie Corridors (ZEC) een flinke boost geven aan de transitie naar schone energie in het regionale goederentransport. Dit jaar starten pilots op Schiphol, Royal FloraHolland en bedrijventerrein Nieuw-Vennep Zuid. We testen er hoe logistieke gebouwen, bedrijventerreinen en vervoerders als één geautomatiseerd en flexibel systeem kunnen samenwerken voor zero-emissietransport. Zo hopen we oplossingen te vinden voor vraagstukken als netcongestie en slimme laadinfrastructuur voor zwaar transport. Ook bereidt ZEC in 2025 de realisatie voor van internationale laadinfrastructuur op het traject tussen Noord-Holland en Noord-Frankrijk.

Een schone logistiek met een stevige businesscase

Koplopers uit de transportwereld in het DEI+-project zijn oude bekenden van Amsterdam Logistics: DJMiddelkoop, R. Nagel Transport en Van der Slot Transport. Hun voortdurende commitment aan innovatieprojecten en de actieve inzet van ons Amsterdam Logistics ondernemerspanel bewijzen dat de sector klaar is voor de omslag naar een schone en nog slimmere logistiek. Met behoud van onze wereldwijde concurrentiepositie uiteraard. Voorwaarde is wel dat we krachten bundelen, concludeerden de deelnemers aan onze drukbezochte bijeenkomst ‘Amsterdam Logistics Versnelt’ in februari. Want ook steeds meer ketenpartijen zien dat ‘samen’ meer oplevert dan alleen ‘het wiel uitvinden’.

testdag CT Amsterdam Logistics in juni
Peter Boom (l) en Paul Verplancken (r) bekijken de data van de eye tracking-bril Tobii tijdens de testdag van CT Amsterdam Logistics | Foto: Anke Hoets

Meer projecten en partners

In 2024 hebben we daarom ook ons programma uitgebreid met vier projecten: met het Regionaal Werkcentrum Groot-Amsterdam werken we aan vraagstukken rond krapte op de arbeidsmarkt en de opleiding van logistieke vakmensen, nu en in de toekomst. Het Smart Cargo Mainport Program richt zich op de optimalisering van de logistieke keten bij Schiphol. De brancheorganisatie voor de luchtvracht ACN sloot zich vanuit die ambitie bij ons aan als nieuwe partner.

roadshow transport logistiek
Het Regionaal Werkcentrum Groot=Amsterdam is een van onze vier nieuwe projecten

De Duurzame Sierteelt Transport Coalitie focust op verduurzaming van de sierteeltlogistiek. De coalitie heeft een hands-on aanpak: sinds haar lancering eind 2024 zijn al acht werkgroepen gestart met actuele themas’s als CSRD, lading bundelen en zero-emissietransport. Tot slot ontwikkelen Hogeschool van Amsterdam en het Centrum voor Wiskunde en Informatica Amsterdam een simulatiemodel voor de bedrijvigheid op Schiphol Airport, Port of Amsterdam en Greenport Aalsmeer. Ze ontwerpen ook een dashboard waarmee bestuurders én bedrijven plannen kunnen doorrekenen en scenario’s voor zaken als verduurzaming en een efficiënte keten opstellen.

Krachten bundelen in de praktijk

Vijf transporteurs met 225 voertuigen sloten zich in 2024 aan bij Connected Transport (CT) Amsterdam Logistics. Tijdens de testdag in juni werkten ze eensgezind met studenten en ontwikkelaars live aan het verder optimaliseren van mobiele apps voor het rijden in de connected transportcorridors Rond Schiphol, het systeem waarin vrachtvervoerders een streepje voor hebben bij ‘slimme verkeerslichten’ (iVRI’s). In november zagen regionale bestuurders hoe een betere doorstroming en schoner, veiliger en voorspelbaar goederentransport handen en voeten krijgt. Enthousiast maakten ze zelf een proefrit in een ‘connected vrachtwagen’. Ook de Tobii-bril viel in de smaak. Studenten van de HvA doen dit jaar uitgebreid veldonderzoek naar de waarde in het verkeer van deze eyetrackingbril. En er komt nader onderzoek naar de kansen voor een verdere publiek-private samenwerking in slimme datagedreven logistiek. Het gebeurt allemaal onder de noemer ‘Samen leren in de praktijk’.

subsidie 2025 modal shift

Modal shift: van weg naar spoor of binnenvaart

Last but not least heeft Noord West Connect (NWC) flinke stappen gezet in de uitrol van multimodaal transport. NWC ondersteunde vijf projecten voor de modal shift, met JaWa Food, Hillebrand Gori en Quatra Benelux, waarmee bijna vijf miljoen wegkilometers zijn bespaard. Met steun van NWC-adviseurs werd de Dam2Dam-spoorshuttle tussen de havens van Amsterdam en Rotterdam gelanceerd. En Tata Steel kreeg de financiering rond voor het opzetten van een binnenvaartverbinding tussen IJmuiden en België. In 2025 werkt NWC aan uitbreiding van het netwerk, vooralsnog in het Atlaspark en Lelystad, voor containervervoer en bouwmaterialen over water. Met afvalverzamelaars brengen we kansen voor circulaire stromen en voor de agrilogistiek in kaart.

Meedoen?

Er was genoeg om trots op te zijn in 2024, binnen Amsterdam Logistics en met onze partners. Hopelijk zeggen we eind dit jaar hetzelfde met nu nog toekomstige partners. Neem binnenkort eens een kijkje op onze nieuwe website en bij onze projecten. Of u nu ondernemer, bestuurder of een andere logistieke partij bent, de kans is groot dat we samen iets kunnen betekenen voor een schone en slimme logistiek in de Metropoolregio Amsterdam. Laten we nu vast virtueel toosten op die mogelijke samenwerking in 2025.

Eva Klein Schiphorst
Algemeen directeur SADC N.V.
Penvoerder van Amsterdam Logistics