Amsterdam zoekt dringend 'logistieke ontkoppelpunten'

De Stadsregio Amsterdam wil samen met EVO en TLN dit jaar één of meer zogeheten logistieke ontkoppelpunten (LOP’s) in en om Amsterdam inrichten. Bedrijven of particulieren in de regio Amsterdam die ruimte over hebben kunnen zich melden bij de initiatiefnemers van dit project dat dinsdag is gestart. Doel van een LOP is dat vervoerders en leveranciers de stadsregio kunnen bevoorraden buiten de spitsperiode met grotere voertuigen.

Voorwaarde voor een geschikte LOP is dat deze locatie goed bereikbaar zijn voor zware voertuigen en dat er voldoende buitenruimte is voor parkeren en manoeuvreren van vrachtautocombinaties. “In eerste instantie zijn we op zoek naar één locatie maar er zijn scenario’s voor meerdere LOP’s bijvoorbeeld eentje in de zuidoosthoek waar veel distributieverkeer is of in het noorden van Amsterdam bedoeld voor vrachtverkeer afkomstig uit de kop van Noord-Holland”, zegt Frank de Bruin die vanuit Buck Consultants nauw betrokken is bij het LOP-project.

Lange zoektocht

Volgens De Bruin moet het initiatief eindelijk resulteren in een geschikte LOP-locatie. “Jarenlang is geprobeerd om via het informele circuit een locatie te vinden, maar dat heeft tot niets geleid. Met hulp van een speciale website en social media-kanalen, als Twitter, hopen we bedrijven in de regio Amsterdam zo ver te krijgen dat ze bestaande terreinen die niet in gebruik zijn beschikbaar stellen tegen een gereduceerd tarief. Dat moet mogelijk zijn want door de crisis staan er ongetwijfeld terreinen leeg.”

 

Omkoppellocatie voor LZV’s

Concreet zoeken de initiatiefnemers van dit project, de Stadsregio Amsterdam, EVO, TLN en de Kamer van Koophandel Amsterdam, een LOP waar de volgende logistieke activiteiten mogelijk zijn: omkoppelen van LZV-combinaties in reguliere combinaties, tussenopslag of bufferen van opleggers en de mogelijkheid om aanhangwagens of wissellaadbakken te parkeren op een terrein die afgesloten en bewaakt is.

 

LOP met crossdockfunctie

De Bruin: “De ultieme wens is dat op een LOP op termijn ook een crossdock mogelijk komt bedoeld voor met name lokale distributie. Dat is een einddoel in eerste instantie zijn we al heel tevreden als bedrijven of particulieren een niet meer in gebruik zijnd parkeerterrein beschikbaar stellen die omheind is en beveiligd en waar het met een paar kleine aanpassingen het ook mogelijk is om zware voertuigen te bufferen.”

 

Maatschappelijke voordelen

Het voordeel van een LOP voor vervoerders is dat ze meer en veilige mogelijkheden krijgen om de langeafstandsritten naar de regio buiten de spits met bijvoorbeeld LZV’s uit te voeren. Dit biedt volgens de initiatiefnemers van de pilot bedrijfseconomische en maatschappelijke voordelen.

 

Pilot moet LOP’s opleveren

Het is de bedoeling volgens De Bruin dat nog dit jaar enkele locaties beschikbaar komen waar vervoerders en leveranciers dag en nacht terecht kunnen om hun opleggers en aanhangwagens veilig te stallen. “We zitten in de pilotfase dus het moet nog groeien maar we zijn tevreden als we eind dit jaar bijvoorbeeld twee LOP’s hebben.”

Bron: Logistiek.nl

 

Geef een reactie