De logistieke sector heeft te weinig aandacht voor menselijke kwaliteiten als het gaat om samenwerking. Het accent ligt op zakelijke aspecten. Om een samenwerking naar een hoger niveau te tillen is focus op co-creatie hard nodig.
Dat concluderen ABN AMRO, TLN en Fenex in het laatste deel van ‘Logistieke waarde creëer je samen’. Deel drie van het rapport is op 15 januari gepubliceerd. De onderzoekers constateren dat logistieke ondernemers onvoldoende aandacht hebben voor menselijke factoren als emoties, gedrag en mind-set als ze besluiten samen te werken. Dit terwijl ”žsamenwerken meer is dan het koppelen van bedrijfsactiviteiten alleen. Het gaat óók over het slim aanwenden van de competenties, kennis en kracht van anderen om doelen te realiseren”, zo meldt ABN AMRO over het nieuwe rapport.
Van co-operatie naar co-creatie
Volgens de onderzoekers wordt de waarde van de mens regelmatig onderschat in de logistiek omdat zij niet past in de hands-on cultuur van de sector. Zij concluderen dat ondernemers die de invloed van het menselijk denken en doen wél inzien en gebruiken in de samenwerking vaak meer succes hebben en verder komen. ”žLogistieke partnerships zijn vaak traditioneel en primair gericht op co-operatie. Om tot vernieuwing van dienstverlening te komen is een samenwerkingsverband nodig met een focus op waardecreatie: van co-operatie naar co-creatie.”
Meer lezen? Download het hier laatste deel van ‘Logistieke waarde creëer je samen’
Auteur: Anke Hoets