Nederland maakt niet optimaal gebruik van de luchtvrachtmogelijkheden die Schiphol biedt. Dit stelt verladersorganisatie EVO in reactie op uitspraken van staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu. In een brief aan de Tweede Kamer zegt de staatssecretaris dat Nederland niet alle buitenlandse luchtvaartmaatschappijen toelaat tot Schiphol, terwijl niet altijd duidelijk is wat daar de reden voor is.
Tweede Kamerlid Ton Elias (VVD) stelde naar aanleiding van een door EVO ingezonden brief in het Financieele Dagblad vragen over het overheidsbeleid met betrekking tot vrachtvluchten in Nederland.
Buurlanden
Volgens de staatssecretaris is niet duidelijk of de geweigerde landingsrechten vrachtvluchten naar buurlanden doen uitwijken. EVO stelt echter dat door het gebrek aan Nederlandse landingsrechten luchtvaartmaatschappijen steeds vaker op buitenlandse luchthavens landen, wat slecht is voor het vestigingsklimaat van Nederland.
Veel handels- en productiebedrijven zijn volgens EVO afhankelijk van vrachtstromen uit het buitenland. Distributiecentra hebben geen andere keus dan zich in het buitenland te vestigen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu moet het huidige stelsel van landingsrechten daarom liberaliseren.
Netwerk
De komst van extra vrachtvliegtuigen tast het passagier netwerk op Schiphol volgens EVO niet aan. Dit netwerk is namelijk gebaseerd op overstappende passagiers. Vracht dat in een passagiersvliegtuig meegenomen wordt is een bijproduct met een laagkosten niveau. Vrachtvliegtuigen hebben een veel hoger kostenniveau. Deze vrachtvliegtuigen worden slecht ingezet op routes waar te weinig vrachtcapaciteit beschikbaar is.
EVO pleit voor een grondig onderzoek naar welke routes er niet of onvoldoende worden aangeboden vanaf een Nederlandse luchthaven en welke maatschappijen diensten willen aanbieden met Nederland als bestemming.
Bron: EVO.nl