state region amsterdam

Amsterdam Container Terminal kan doorstarten

ACT krijgt de milieuvergunning voor de nieuwe plannen in de Amsterdamse haven. Dat meldt de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied. Daarmee krijgt het bedrijf groen licht voor een doorstart.

 

ACT wil op het terrein projectlading opslaan en assembleren, zoals bijvoorbeeld (onderdelen van) windmolens. Hiervoor heeft het bedrijf op 19 juni een aanvraag voor een ‘milieuneutrale wijziging’ op de vergunning ingediend. De Omgevingsdienst concludeert dat door deze activiteiten de in de vergunning vastgelegde milieubelasting (waaronder het geluid) niet wordt overschreden. ACT heeft dit moeten aantonen op basis van onderzoeken op het gebied van geluid, lucht en externe veiligheid. Omwonenden hadden tot 16 juli de kans om te reageren, maar hebben dit niet gedaan, aldus de Omgevingsdienst. 

 

Doorstart
Dit betekent dat Amsterdam Container terminal (ACT), het oude Ceres, door kan met de huidige plannen. Het bedrijf voorziet jaarlijks via een doorstart de overslag van maximaal 350.000 containers in de Amsterdamse haven. 
Het overslagbedrijf en zusterbedrijf van het Rotterdamse ECT wil naast de reguliere overslag van zeecontainers straks ook aanvullende activiteiten accommoderen op het haventerrein, dat sinds begin 2012 is gesloten. ACT is sinds die tijd min of meer een slapende BV. Het management en beheer worden verricht door ECT in de Rotterdamse haven. Het grootschalig vervoer van containers naar Amsterdam acht het overslagbedrijf ‘pas kansrijk als de nieuwe zeesluis in IJmuiden in 2019 gereed is’. 

 

Nieuwe activiteiten
Het gaat bij de nieuwe plannen van ACT onder meer om de assemblage van windturbines, ‘een vrachtuitwisselingspunt’ voor het overslaan van palletlading naar containers, het afhandelen van droog afval en de inrichting van een vrachtwagencentrum op het terrein. 

In totaal moeten deze nieuwe activiteiten 100.000 containers per jaar opleveren. De helft daarvan is gevuld droog Brits huisafval voor de verbrandingsovens van het Amsterdamse energiebedrijf AEB. De overige 250.000 containers moet komen uit het regulier zeetransport. 

Bron: Nieuwsblad Transport. 

Geef een reactie