Het inkrimpen van de vrachtvloot van KLM-Martinair zal weinig effect hebben, stelt Amsterdam Airport Schiphol. Enno Osinga sprak een redacteur van The Loadstar tijdens het TIACA’s Air Cargo Forum in Seoul.
Osinga, senior vice-president Schiphol Cargo, verwacht dat het besluit van de vervoerder om het overgrote deel van de vrachtvloot in te krimpen een minimaal effect zal hebben. ”žHet effect op de omzet zal volgend jaar zo’n 1% zijn en een jaar later 1,5%,” stelt hij. ”žKLM stoot de MD-11F’s af, maar houdt 16 747-400 combinaties. Dat is het equivalent van 11 freighters. Bovendien groeit de capaciteit van de volumes.”
KLM Martinair heeft een bestelling geplaatst van 59 wide-body vliegtuigen. Die worden voor 2020 geleverd, de periode waarin de combi’s worden afgesteld. Toch erkent Osinga dat KLM zijn vrachtpropositie aanpast in een poging verliezen te beperken. ”žKLM gaat nu voor omzet en minder voor volumes. Daardoor neemt de vracht ook iets af.”
Lees het volledige interview met Enno Osinga op de website van The Loadstar.