Na tien weken competitie is het actie-dc van Detailresult in Alphen aan den Rijn tot winnaar uitgeroepen van de vijfde editie van het NK Speed Docking. De supermarkt retailer noteerde de beste gemiddelde verblijftijd van exact 49 minuten en 46 seconden. In de categorie groothandel is de zege voor Sligro Bezorgservice in Amsterdam met een verblijftijd van 43 minuten.
De afgelopen twee jaar werd de NK Speed Docking-competitie, georganiseerd door Caroz en Connekt, gedomineerd door het distributiecentrum van Deen Supermarkten in het Noord-Hollandse Hoorn. Dit jaar neemt het actie-dc in Alphen aan den Rijn van Detailresult Groep, de logistieke organisatie achter supermarktketen Dirk van den Broek, het stokje over van Deen.
130 zendingen zijn gemeten
Tijdens de 10 weken durende competitie werden door het goederenontvangst-team van Detailresult in Alphen aan den Rijn 130 zendingen van zes logistiek dienstverleners afgehandeld met een verblijftijd van gemiddeld 49 minuten en 46 seconden. Omgerekend naar volle vrachtwagens komt dit, zo blijkt uit berekeningen van Caroz, neer op een verblijftijd van 1 uur en 22 minuten.
Knappe prestatie
Jan Brand, hoofd productie van het Detailresult dc in Alphen aan den Rijn, en collega dc-manager Erik Dane benadrukken in een eerste reactie dat de zege een knappe prestatie is die met name op het conto kan worden geschreven van het ervaren expeditie-team. “Eerlijk gezegd hadden we niet verwacht dat we zouden winnen, maar het is een beloning voor de inspanningen van ons goederenontvangst-team alsmede de veranderingen die we recent hebben doorgevoerd. Het zijn kleine aanpassingen maar daar plukken we nu de vruchten van. Bovendien werd het ook hoog tijd dat nu eens een keer niet Deen de prijs zou winnen,” zegt Dane.
Strakker plannen
Het meeste profijt wordt nu concreet getrokken volgens Brand uit het feit dat het contact tussen met name de grote leveranciers is gecentraliseerd bij de afdeling voorraadbeheer van de Detailresult-vestiging in Sassenheim. “Tot voor kort was het zo dat een collega van ons bepaalde hoe laat een grote leverancier als bijvoorbeeld Coca-Cola hier mocht komen. Aan de andere kant hebben wij ‘Sassenheim’ die ook contact heeft met deze leveranciers voor het beleveren van de fast moving dc’s. Die collega is nu verhuisd naar Sassenheim en de afdeling voorraadbeheer daar is samengevoegd met commercie. De afdeling voorraadbeheer stuurt nu onze ‘actie-vrachtwagens’ als een gewone levering, waardoor er veel strakker gepland kan worden en we zitten daardoor zitten we veel korter op de bal.”
Verbazing winnen NK Speed Docking
Bijna 40 kilometer noordelijker van Alphen aan den Rijn overheerst in het dc van Sligro Bezorgservice in Amsterdam (Westpoort) enige verbazing over het winnen van het NK Speed Docking in de categorie groothandel. “Het winnen van deze competitie is niet iets waar we dagelijks mee bezig zijn geweest, maar desalniettemin is het een mooie opsteker voor ons team dat de goederenontvangst afhandelt want hoe sneller wij een leverancier van onze dock af hebben des te fijner wij dat ook vinden” is de eerste reactie van vestigingsdirecteur Fred Hofstra.
Blokvensters en vaste levertijden
Bij het distributiecentrum van Sligro Bezorgservice in Amsterdam werden tijdens de competitie 105 leveringen gemeten wat resulteerde in een gemiddelde wachttijd van 43 minuten. Omgerekend naar volle trucks zou dat resulteren in een wachttijd van 1 uur en 19 minuten, blijkt uit de berekeningen van Caroz. “Voor ons is deze tijd eens te meer een bevestiging dat we de vruchten plukken van het werken met blokvensters en vaste levertijden. Niet alleen wij maar ook onze leveranciers weten daardoor dagelijks exact van elkaar waar we aan toe zijn”, zegt Robert Rense, teammanager, bij Sligro Bezorgservice Amsterdam.
Bron: Logistiek.nl