Vorige week kon heel Nederland kennismaken met de Joint Strike Fighter (F-35). De eerste gevechtsvliegtuigen kiezen na jaren ontwikkeling wereldwijd het luchtruim. Tijd om te kijken wat er voor het Nederlandse bedrijfsleven in het JSF-vat zit. “Veel”, zegt Rene de Koning. Hij is de Industrial Logistics Lead van de F-35 in Nederland en op 23 juni een van de keynote speakers tijdens de gratis masterclass City & Mainport Logistics van de KennisDC Logistiek Amsterdam en HvA.
Overheid, bedrijven en kennisinstellingen (de triple helix) hebben op 11 juni tijdens de Luchtmachtdagen een Letter of Intent getekend waarin ze een gemeenschappelijke ambitie uitspreken voor de rol van Nederland in het internationale JSF-programma.
De ambitie liegt er niet om. Onder de naam OneLogistics zal de komende maanden een propositie worden samengesteld waarin het beste wat Nederland te bieden heeft in logistiek en supply chain management wordt samengebracht. Rene de Koning: “Daarmee willen we de wereldwijde onderhoudslogistiek en supply chain van het F-35-programma naar Nederland halen.”
Onderhoud voor alle JSF-partners behalve de VS
Met wereldwijd bedoelt De Koning alles behalve de Verenigde Staten. En dat blijft nog steeds een fors deel van de aardbol. Naast Nederland hebben onder meer Italië, Turkije, Australië, Noorwegen, Zuid-Korea en Japan samen honderden JSF-toestellen besteld. De geavanceerde toestellen gaan de komende decennia geleverd worden en moeten allemaal worden onderhouden.
“Ambitie van Nederland met JSF liegt er niet om”
Nederland heeft veel te bieden qua kennis en middelen in logistiek met een focus op innovatie, warehousing, (wereldwijd) transport, Europees wegvervoer, douane- & btw-oplossingen, spare parts planning, IT & control, etc. De Koning: “Er komt nu een kans voorbij en die hoeven we eigenlijk alleen maar in te koppen.”
Sterke as Brabant-Amsterdam
Brabant heeft in de aanloop naar de komst van de JSF en het opstellen van de Letter of Intent een aanjagende rol gespeeld, samen met bijvoorbeeld de Topsector Logistiek en Douane Nederland. Volgens Rene de Koning wordt het nu zaak om de Metropoolregio Amsterdam nauwer te betrekken bij het opstellen van de propositie, zowel bestuurders als bedrijven.
“Voor een programma als de JSF kunnen we niet zonder luchthaven Schiphol en de haven. Bovendien zitten rond Schiphol al veel bedrijven die gespecialiseerd zijn in (onderhouds)logistiek. We moeten dan ook nationaal gaan denken en een sterke as Brabant-Amsterdam presenteren als de definitieve keuze wordt gemaakt voor het uitbesteden van de onderhoudslogistiek en supply chain management voor de JSF”, besluit De Koning.
Presentatie logistiek rond JSF bijwonen?
Als u de presentatie van Rene de Koning over de onderhoudslogistiek en supply chain management van de JSF wilt bijwonen, meld u dan snel aan voor de Masterclass City & Mainport Logistics van de KennisDC Logistiek Amsterdam en Hogeschool van Amsterdam. Tweede keynote speaker is Dertje Meijer (president-directeur Port of Amsterdam). Dagvoorzitter is Walther Ploos van Amstel.
Foto: defensie.nl – Frank Crébas