state region amsterdam

“Going Dutch in logistics is no option. We need to share insights and learn from each other”

De International Conference on logistics and Innovation in Amsterdam is bezocht door logistieke professionals uit meer dan 16 Europese landen. Last minute kondigde zich nog een speciale gast aan: Christina Busch van de Wereldbank. Zij lichtte toe waarom Nederland zo sterk is in logistics.

 

De conferentie in Amsterdam, georganiseerd door Dinalog en SoCool@EU, trok Denen, Duitsers, Grieken, Fransen, Engelsen en veel Nederlanders. Sprekers uit de logistiek en onderzoekers namen de sector onder de loep. Hoe staan we ervoor, wat zijn de trends en hoe kan de sector groeien? Het antwoord op de laatste vraag lijkt internationaal inmiddels een vast gegeven: door te innoveren, krachten te bundelen en samen te werken, nationaal én Europees. Remco Overwater van Dinalog: ”žGoing Dutch is not an option, we need to share insights and learn from each other.”

 

Topsector Logistiek
Boegbeeld van de Topsector Logistiek Aad Veenman nam het stokje over. Hij beloofde zich hard te maken voor Europese samenwerking en wees er op dat de Wereldbank en Nederland al samen logistieke kennis naar minder ontwikkelde landen brengen. Ook met Dinalog wil Veenman intensiever gaan samenwerken. ”žInmiddels lopen er vijftien pilots op het gebied van innovatie onder supervisie van Dinalog. Het is het centrum voor ontwikkeling van kennis over de logistiek.”

 

Horizontale samenwerking
Alan McKinnon van de Kühne Logistics University liet weten dat bedrijven elkaar steeds vaker weten te vinden en horizontale samenwerking in de keten de nieuwe trend lijkt. Zo worden distributiecentra gedeeld om kilometers te sparen. Het milieu en de energieprijzen zijn een constante zorg voor de sector. McKinnon waarschuwde overigens voor de ‘hype’ rond groene energie. Volgens hem wordt het spoor als groen gezien, maar veroorzaakt spoorvervoer een derde van de uitstoot van koolstofdioxide. Volgens berekeningen van de EU moeten de spoortarieven met 60% stijgen, om die uitstoot met 30% te verminderen. Nederland kijkt volgens de wetenschapper terecht naar alternatieven als de LVZ.

 

Proefondervindelijk innoveren
Hoe waardevol van elkaar leren en innovatief denken kan zijn, werd concreet gemaakt door Markus Kückelhaus. Hij is hoofd van het innovatielab van DHL en vertelde over de DHL-Logistic Trend Radar. Het lab onderzoekt of DHL bestaande trends kan gebruiken voor de toekomst. Het neemt bijvoorbeeld (consumenten) elektronica onder de loep. Uit onderzoek bleek dat een sensor in de populaire Xbox kan worden gebruikt voor scans van pakketten die ladingen en magazijnruimte helpen inplannen. De kosten van de sensor: 120 euro tegen 60.000 euro voor een professionele volumescanner. DHL experimenteert ook met ‘big data’. ”žLogistieke dienstverleners verzamelen een ongekende hoeveelheid gegevens, dat is een schat aan informatie”, aldus Kückelhaus.

 

Logistic Performance Index
Logistiek is een van de pijlers onder de Nederlandse economie. En we zijn er goed in. Christine Busch van de Wereldbank kwam speciaal naar Amsterdam om aan het slot van de conferentie te proosten op de hoge notering van Nederland in de Logistic Performance Index (LPI) 2014. Nederlands is tweede geworden dankzij onder meer de infrastructuur, douaneafhandeling en de kwaliteit van onze logistieke dienstverlening. Hoog scoren betekent automatisch dat er minder ruimte is voor verbetering. Busch ziet voor hoogontwikkelde landen vooral kansen in de toenemende vraag naar green logistic services. Mogelijk is dat de gouden tip voor Nederland dat in 2020 wereldwijd marktleider in de Logistiek of de nummer één op de LPI wil zijn.

Geef een reactie