state region amsterdam

“Overcapaciteit luchtvracht wordt groter”

 23 januari 2014

 

ACN-voorzitter Rob Spaans keek tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van ACN tevreden terug op het laatste kwartaal van 2013 met een plus voor de luchtvracht op Schiphol van 10%. Tegelijkertijd waarschuwde hij dat de overcapaciteit in de luchtvracht toeneemt, onder meer door de komst van nieuwe wide body-vliegtuigen.

 

Vooral het laatste kwartaal van 2013 was goed voor de luchtvracht met een plus van ca. 10% op Schiphol. De marges staan nog onder druk, maar Schiphol doet het goed in vergelijking met andere luchthavens in Europa. De regio is klaar voor verdere groei nu de nieuwe N201 open is en de gemeente het grote belang van luchtvracht weer eens nadrukkelijk onderschreven heeft in een recent rapport aan de gemeenteraad. Ook met ACN gaat het goed, we bekijken hoe we de belangen van de industrie nog beter kunnen dienen. Het aantal leden is in de crisis gelukkig niet gedaald en in 2014 zijn er alweer vijf nieuwe leden bijgekomen. Van harte welkom!

 

Nieuw belly-capaciteit vergelijkbaar met wereldwijde freighter-vloot

Er zijn echter ook gevaren. De zeevracht is en blijft een flinke concurrent, zeker nu de rente al een hele tijd erg laag is. De concurrentie binnen de luchtvaart neemt ook toe met de groeiende capaciteit van de carriers uit het Midden-Oosten en de integrators die steeds meer de general cargo markt op gaan. Maar vooral de grote aantallen in aantocht zijnde nieuwe wide body vliegtuigen met hun forse belly capaciteit baren zorgen, zei Spaans. Als je alle vrachtcapaciteit van de vele honderden bestelde Boeing 777’s, 787’s en Airbussen 330 en 350 bij elkaar optelt, dan kom je op het equivalent van ruim 300 full freighters, rekende hij de zaal voor. Dat is ongeveer net zo veel als er nu op de hele wereld rondvliegen. Een forse stijging dus, maar hopelijk minder bedreigend voor grote overstapluchthavens zoals Schiphol, want al die grote toestellen kunnen alleen via de grote hubs efficiënt met vracht bijgeladen worden.

 

Verbinden, verbeteren, versnellen
De bedreigingen kunnen we alleen met elkaar te lijf gaan door de processen beter met elkaar te verbinden en daardoor te verbeteren en te versnellen. Alle e-ontwikkelingen zoals de e-AWB, eFreight en eLink helpen bij het verlagen van de kosten en het verbeteren van de prestaties van de luchtvrachtketen. ACN jaagt deze innovaties aan en werkt daarbij nauw samen met Douane, KMar en andere overheidsinstanties om alle controles zo handig mogelijk in te richten. Tot slot riep Spaans de aanwezigen op om daar ook in het komende jaar met z’n allen de schouders onder te zetten.

 

Toespraken Varwijk (KLM Cargo) en Vennekens (ASML)

Lees ook een verslag van de toespraak van Erik Varwijk van KLM Cargo tijdens de ACN-nieuwjaarsbijeenkomst. Varwijk meent dat de luchtvrachtsector onvoldoende vernieuwend is.

 

Eric Vennekens van ASML meent dat de luchtvracht marktaandeel verliest als de sector de klant niet serieus neemt en moderniseert.

 

Bron: ACN.nl

 

 

Geef een reactie