“Kunnen we tijdens het World Cargo Symposium even brainstormen over het promoten van eFreight vanuit Nederland?”, was de ogenschijnlijk eenvoudige vraag van Stéphane Noll, Cargo manager Europe van IATA.
Uiteraard, antwoordde ik onmiddellijk, om er vervolgens in de aanloop en onderweg naar Shanghai toch af en toe even over na te denken. De vraag is gemakkelijker gesteld dan beantwoord. Gelukkig had Stéphane ook Saskia van Pelt van Schiphol Group en Joost van Doesburg van de EVO uitgenodigd.
Pre-Loading ACI
Toen ik op de eerste avond in het fraaie Pudong Shangri-La hotel op zoek was naar een rustig plekje om een hapje te eten en nog eens na te denken over de vraag van Stéphane, zag ik de Japanse secretaris-generaal van de Wereld Douane Organisatie, Kunio Mikuriya, in de lobby zitten. Zou hij nog weten dat ik in oktober vorig jaar, tijdens een rondetafeldiscussie op het TIACA congres in Seoul bij hem aan tafel zat? Het onderwerp was Advance Cargo Information: de 7+1 gegevens die expediteurs en/of carriers vóór belading van een schip of vliegtuig moeten indienen. Dit wordt inmiddels Pre-Loading ACI genoemd.
Pre-Arrival Clearance
In die meeting in Seoul heb ik een voor mijn doen vrij vurig pleidooi gehouden voor Pre-Arrival Clearance. Het lijkt mij namelijk efficiënt wanneer je vóór de landing van een vliegtuig al weet of de binnenkomende zending vrijgegeven is voor vervoer naar de eindbestemming. Dan kun je het natransport dan eerder, sneller en efficiënter plannen. Het is naar mijn bescheiden mening ook een goede manier om de gemiddelde door2door doorlooptijd van luchtvracht te verkorten. Daarmee kunnen we onze concurrentiepositie versterken.
Recommended practice IATA/WCO?
Het sushi restaurant in het Shangri-La was die zondagavond vrijwel leeg. Misschien schuift Mikuriya ook wel aan, dacht ik nog. Maar hij had z’n bijdrage al geleverd, besef ik achteraf. Als de overheden steeds meer informatie willen voor allerlei security- en douanedoelen, die we als wereldwijde luchtvrachtindustrie alleen kunnen leveren door eFreight te omarmen, dan moeten ze ook maar eens iets terug doen, dacht ik strijdlustig. Pre-Arrival Clearance dus. Dat moet IATA maar gauw als “recommended practice” met de WCO afspreken. eFreight krijgt daarmee een tastbaar voordeel, en dat mag ook best gezien alle moeite om steeds meer zendinggegevens steeds eerder aan te leveren. Bovendien helpt dat bij het realiseren van de 48-uur-sneller-doelstelling die IATA op het vorige WCS in LA afgekondigd heeft.
Praktijkproef Nederland – Singapore?
De volgende avond, in de bar op de 36e verdieping van het Shangri-La, met een mooi uitzicht op de paars verlichte televisietoren van Shanghai, reageerden Stephane, Saskia en Joost meteen enthousiast. Jullie Nederlanders komen ook altijd met constructieve ideeën, vond Stéphane. Helemaal onbevooroordeeld is hij overigens niet als ex KLM-er. Joost zag meteen goede mogelijkheden voor een praktijkproef tussen Nederland en bijvoorbeeld Singapore. Dat past prima in CORE (een Europees subsidieproject), zei hij.
Trade Facilitation en Advance Cargo Information
De week na Shanghai waren de jaarlijkse FIATA Head Quarter Sessions in Zürich. Ik twijfel af en toe of ik daar wel elk jaar heen zal gaan, er komt vaak weinig uit. In het Customs Affairs Institute (CAI) kwamen Trade Facilitation en Advance Cargo Information uitgebreid ter sprake. Na succesvolle pilot- en onderzoek projecten in de USA, Canada en de EU (resp. ACAS, PACT en PRECISE) lijkt er nu wereldwijd draagvlak te zijn om gedetailleerde gegevens te eisen vóór belading en niet pas vier uur voor aankomst. Pre-Loading ACI dus. Technisch is dat tegenwoordig geen enkel probleem meer, aldus de Australische CAI-voorzitter Steve Morris.
Over Trade Facilitation werd minder gemeld. Ik zag mijn kans schoon en vroeg of het een idee is om, met nog wat gegevens over de aard en waarde van de goederen, te vragen om Pre-Arrival Clearance. Dat zou een mooie invulling zijn van de WTO-doelstelling om de wereldhandel gemakkelijker te maken, voegde ik eraan toe. Morris was het meteen met mij eens, hoewel we dan misschien de fines moeten wijzigen. Het draagt ook bij aan de duurzaamheid, voegde Francesco Paresi, de Italiaanse FIATA President, nog toe. Niet voor niets naar Zürich dus.
Hoge boetes bij foute importdeclaraties
FIATA-directeur Marco Sorgettii reageerde in de CAI-meeting minder enthousiast. Zeker een gevalletje van “not invented here”, dacht ik, maar hij waarschuwde me na afloop serieus voor de vrij hoge boetes die douaneautoriteiten opleggen wanneer je bij een importdeclaratie iets verkeerd doet. Opletten dus hoe we dat proces inrichten. Een gewaarschuwde keten telt voor twee…
Veel geduld nodig bij verbetering primaire processen
Uiteindelijk gaat het bij eFreight niet om het digitaliseren van de documenten, maar vooral om het beter inrichten van de primaire processen: sneller, efficiënter, betrouwbaarder en minder riskant voor de samenleving, de ketenpartners en de klant. En dat is vooral een kwestie van grote verbanden zien en veel geduld.
Reageren?
Wordt vervolgd, uw reacties zijn van harte welkom.
Shanghai/Zürich/Schiphol, maart 2015
Ben Radstaak, directeur ACN