Dijksma: 'Air France KLM blijft belangrijke speler luchtvracht'

Air France KLM is niet van plan de vrachtvloot volledig uit te faseren. Wel verlegt de maatschappij de focus naar de bellyvracht om de continuïteit te kunnen waarborgen en de financiële kwetsbaarheid op het gebied van vracht te verminderen. Dat schrijft staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu in antwoord op kamervragen.

 

“Er wordt geïnvesteerd om de rol in premium-groeiproducten te versterken”

Dijksma beantwoordde vorige week zeven vragen die SP-kamerlid Eric Smaling stelde over de toekomst van de vracht op Schiphol en de rol van KLM hierin. Aanleiding voor de vragen was de kritiek van de voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Verkeersvliegers (VVN) dat ‘er bij KLM geen focus voor vracht meer zou zijn en de bravoure weg zou zijn’.
De staatssecretaris erkent dat Air France KLM de vrachtvloot verkleint, maar wijst er op dat er nog steeds veel vracht is afgehandeld op Schiphol in 2015 (1,4 mld inkomsten op Schiphol). In de strategie komt er meer focus op kwaliteit, schrijft ze: “Waarbij geïnvesteerd wordt om de rol in premium-groeiproducten, zoals e-commerce en pharmaceuticals, te versterken.”
 
Martinair
Dijksma ontkent in de kamerbrief dat de vrachtvloot van Martinair volledig wegvalt. Waar mogelijk worden meer goederen vervoerd in de belly van passagiersvliegtuigen. “Op de routes waar op bepaalde tijden meer capaciteit nodig is, zoals de bloemenroutes van Zuid-Amerika en Afrika, zet Air France KLM de vrachtvliegtuigen in. Daarnaast opereren er meer dan 25 andere vrachtmaatschappijen via Schiphol voor wie ook een belangrijke rol is weggelegd in het luchtvrachtvervoer.”

Weglekken vrachtstromen
De bewindsvrouw gaat ook in op de concurrentiepositie van Schiphol ten opzichte van andere Europese luchthavens. Daar ‘lekt’ de laatste jaren vracht naar weg. De goederen komen vervolgens over de weg alsnog naar Nederland. Dijksma stelt dat ook sprake is van een omgekeerde beweging, van vracht die van elders richting Schiphol komt. Toch onderzoekt ze samen met de vrachtsector hoe het tij kan worden gekeerd: “We zijn in overleg om te bezien hoe ik partijen waar nodig kan ondersteunen.” Ook wordt bekeken welke concrete maatregelen nodig zijn als onderdeel van de Actieagenda Schiphol 2016-2025 om de vrachtafhandeling via Schiphol verder te verbeteren.
Bron: Anke Hoets

Geef een reactie