Amsterdam onderzoekt de mogelijkheden om meer goederen over de grachten te vervoeren. Vervoer over water moet het verkeer over de weg ontlasten. ‘Een goede zaak’, aldus stadslogistiek expert Walther Ploos van Amstel. Hij reageert uitgebreid op de goede voornemens van de gemeente Amsterdam.
De plannen van de gemeente Amsterdam staan in de ‘Watervisie Amsterdam 2040”² die dinsdag verscheen. De distributie van goederen over de Amsterdamse grachten maakt op dit moment minder dan 1 procent uit van alle transporten in de stad. Tegelijkertijd loopt het bevoorradingsverkeer in het centrum tegen zijn grenzen aan. ‘Goederenvervoer over water is een interessant, duurzaam alternatief’, schrijft de gemeente. Daarom moeten er meer plekken en steigers komen waar goederen kunnen worden in- en uitgeladen. Ook moeten er geschikte locaties zijn voor de overslag van de goederen van vrachtwagen of binnenvaartschip op kleinere boten. Bij het soort goederen denkt de gemeente vooral aan afval en bouwmaterialen, omdat veel bouwplaatsen aan het water grenzen.
De bal ligt bij verladers en vervoerders
Stadslogistiek specialist Walther Ploos van Amstel reageert op de plannen van de gemeente Amsterdam. “Het is een goede zaak. De gemeente presenteert nu concrete plannen voor meer vervoer over water inclusief aanlegplaatsen binnen de stad en overslagplaatsen aan de rand van de stad. De bal ligt nu wel bij de verladers en vervoerders om die kansen te verzilveren.”
Om een betrouwbaar en fijnmazig logistiek netwerk op te zetten voor vracht via de gracht zal volgens Ploos van Amstel de gemeente Amsterdam om tafel moeten gaan zitten met ondernemers. Samen met hen zullen laad- en losplaatsen aangewezen moeten worden die vracht over de gracht mogelijk maken. Inmiddels is EVO al betrokken bij de plannen, weet de expert.
Geschikt voor voorspelbare stromen
In Amsterdam lopen al verschillende stadsdistributie initiatieven. Vracht over de gracht is dan ook prima geschikt voor goederenstromen die homogeen en voorspelbaar zijn, weinig eisen stellen aan koeling en voedselveiligheid, geen haast hebben en zich kenmerken door hoge transportkosten in verhouding tot de waarde van de producten. “Hier betaalt vracht over de gracht zich terug”, aldus Ploos van Amstel. Goederenvervoer over de gracht is niet geschikt voor winkelbelevering, versproducten en kleinschalige goederenstromen. “Wat nu met een bestelbusje wordt geleverd leent zich in beginsel niet voor vracht over de gracht.”
Bouwmaterialen en afval
Er is potentie voor vervoer over water voor met name bouwmaterialen, zakelijke afvalstromen drankenleveringen aan de horeca. Deze goederenstromen zijn samen verantwoordelijk voor ongeveer 30 procent van de vrachtwagens in de Amsterdamse binnenstad. Mokum Mariteam en Blom Dekschuiten vervoeren al dit soort goederen over water. Mokum Mariteam levert samen met de Amsterdamse bouwgroothandel Van Keulen al enige tijd bouwmaterialen in de stad af via de grachten en halen tevens zakelijk afval op. “Belevering via water zorgt voor minder overlast voor omwonenden”, aldus Ploos van Amstel. “De gemeente Amsterdam zit zelf aan het bouwlogistieke stuur. Bij grote bouwprojecten kan de gemeente, die zelf vaak opdrachtgever is, via zogenoemde BLVC-procedures de bestaande bouwlogistieke rekenmodellen en het Amsterdamse coördinatiestelsel direct invloed uitoefenen op de levering aan de bouwplaats.”
> Lees hier de Watervisie 2014 van de gemeente Amsterdam
De bal ligt bij verladers en vervoerders
Stadslogistiek specialist Walther Ploos van Amstel reageert op de plannen van de gemeente Amsterdam. “Het is een goede zaak. De gemeente presenteert nu concrete plannen voor meer vervoer over water inclusief aanlegplaatsen binnen de stad en overslagplaatsen aan de rand van de stad. De bal ligt nu wel bij de verladers en vervoerders om die kansen te verzilveren.”
Om een betrouwbaar en fijnmazig logistiek netwerk op te zetten voor vracht via de gracht zal volgens Ploos van Amstel de gemeente Amsterdam om tafel moeten gaan zitten met ondernemers. Samen met hen zullen laad- en losplaatsen aangewezen moeten worden die vracht over de gracht mogelijk maken. Inmiddels is EVO al betrokken bij de plannen, weet de expert.
Geschikt voor voorspelbare stromen
In Amsterdam lopen al verschillende stadsdistributie initiatieven. Vracht over de gracht is dan ook prima geschikt voor goederenstromen die homogeen en voorspelbaar zijn, weinig eisen stellen aan koeling en voedselveiligheid, geen haast hebben en zich kenmerken door hoge transportkosten in verhouding tot de waarde van de producten. “Hier betaalt vracht over de gracht zich terug”, aldus Ploos van Amstel. Goederenvervoer over de gracht is niet geschikt voor winkelbelevering, versproducten en kleinschalige goederenstromen. “Wat nu met een bestelbusje wordt geleverd leent zich in beginsel niet voor vracht over de gracht.”
Bouwmaterialen en afval
Er is potentie voor vervoer over water voor met name bouwmaterialen, zakelijke afvalstromen drankenleveringen aan de horeca. Deze goederenstromen zijn samen verantwoordelijk voor ongeveer 30 procent van de vrachtwagens in de Amsterdamse binnenstad. Mokum Mariteam en Blom Dekschuiten vervoeren al dit soort goederen over water. Mokum Mariteam levert samen met de Amsterdamse bouwgroothandel Van Keulen al enige tijd bouwmaterialen in de stad af via de grachten en halen tevens zakelijk afval op. “Belevering via water zorgt voor minder overlast voor omwonenden”, aldus Ploos van Amstel. “De gemeente Amsterdam zit zelf aan het bouwlogistieke stuur. Bij grote bouwprojecten kan de gemeente, die zelf vaak opdrachtgever is, via zogenoemde BLVC-procedures de bestaande bouwlogistieke rekenmodellen en het Amsterdamse coördinatiestelsel direct invloed uitoefenen op de levering aan de bouwplaats.”
> Lees hier de Watervisie 2014 van de gemeente Amsterdam