Zoë Schouten is sinds december vorig jaar voorzitter van Jong Logistiek Nederland (JLN). Zelf een jonge logistieke professional, weet Schouten hoe het is om voor het eerst je weg te zoeken in het vak. Ze slaat via JLN dan ook graag een brug tussen jongeren en logistieke bedrijven.
Anderhalf jaar werkt Zoë Schouten (24) inmiddels bij de Davanti Group. Ze kreeg de baan binnen vijf minuten aangeboden tijdens een speeddate voor jonge professionals en bedrijven. Schouten gelooft heilig in het nut van netwerken. Het logistieke wereldje is klein en het is zaak dat de jongere zichzelf er presenteert, handen schudt en mensen spreekt. “Veel logistieke mensen zijn een beetje introvert, blijven op de achtergrond. Dat is eigenlijk tegenstrijdig met netwerken. Maar het is vaak gewoon een kwestie van het ijs breken. En we zien dat studenten die proactief zijn, ver komen. Goed netwerken kan je zomaar een baan opleveren.”
Groeiend netwerk
Via JLN kunnen de jonge logistieke professional of student en bedrijven met elkaar in contact komen. De organisatie biedt jongeren een groeiend netwerk van logistieke bedrijven en de bedrijven op hun beurt hebben toegang tot een groeiend ledenbestand van jongeren met interesse voor de logistiek. “In elk van onze vijf regio’s, waaronder de MRA, hebben we 2 ambassadeurs. Zij houden voeling met het veld in de breedste zin van het woord. We zijn er voor álle takken in de logistiek.”
Gemotiveerde jongeren
De contacten verlopen via bedrijfsbezoeken. Ook ‘leveren’ bedrijven geregeld sprekers voor bijeenkomsten. Ieder jaar wordt een vast thema gekozen waar de juiste bedrijven bij gezocht worden. “Iedereen is enthousiast en we zijn vrijwel altijd welkom”, zegt Schouten tevreden. Ze kijkt er niet echt van op: “JLN-leden kiezen zelf voor zo’n rondleiding en zijn oprecht geïnteresseerd. Dat is anders als een groep op bezoek komt in het kader van een verplicht vak. Daar zitten altijd studenten bij die minder gemotiveerd zijn.”
Vacatureportal
Ook via andere JLN-kanalen kunnen bedrijven in contact komen met potentiële medewerkers, jonge onderzoekers of stagiairs. Zo kunnen ze vacatures plaatsen op de website van JLN. “En we komen graag langs als bedrijven hun naamsbekendheid willen vergroten, een case voor een stageopdracht willen doorspreken of willen overleggen over kennisdeling. Ook voor ons is dat een goede manier om met nieuwe mensen en nieuwe ideeën in aanraking te komen.”
Dicht bij de jongeren
Jong Logistiek Nederland is er voor werknemers en studenten in de logistiek tot 30 jaar. De organisatie telt inmiddels 800 leden en dat aantal blijft groeien. Leden worden onder meer geworven op universiteiten en hbo’s, tijdens de open dagen. Ook geven JLN-bestuursleden gastcolleges. Schouten: “Dat werkt laagdrempelig. We staan nog niet zo ver van studenten af qua leefwereld en leeftijd en praten over voor hun herkenbare zaken: hoe vind je een stage of baan, welke stappen moet je ondernemen, waar loop je tegenaan?”
Persoonlijke ontwikkeling
Sinds haar aantreden in december heeft Schouten met het bestuur een nieuwe lijn uitgestippeld. De organisatie wil jongeren gaan ondersteunen in hun persoonlijke ontwikkeling. Samen met de Vereniging Logistiek Management worden mentorships opgezet en JLN gaat samenwerken met Stichting VOOR. Schouten: “VOOR heeft een gap ontdekt. Tijdens je studie leer je van alles over wat je kunt, maar pas als je gaat werken, ontdek je waarin je echt geïnteresseerd bent. Hierdoor gaat onnodig veel tijd zitten in passend werk zoeken.”
Jongeren hard nodig bij digitalisering
Naar buiten toe is Schouten er van overtuigd dat JLN haar impact in het veld moet gaan vergroten. “De logistiek verandert snel door innovatie en digitalisering. Bedrijven die daar niet in mee gaan, gaan het niet redden. Jongeren zijn opgegroeid met de nieuwe media en daarom hard nodig. Zij zijn de toekomst van de logistiek. Onze stem willen we dan ook luider laten klinken.”
Kijk voor meer informatie op jonglogistiek.nl.