bedrijventerreinen Noord-Holland

De belangrijkste gevolgen van de Miljoenennota 2024 voor mobiliteit en transport

Hoe pakt het kabinetsbeleid uit voor klimaat en sectoren? Het onderzoeksbureau van ING nam de Miljoenennota 2024 door en zette de gevolgen op een rijtje voor onder meer de ondernemer in mobiliteit en transport.

Bron: ING.

ING kijkt in het overzicht naar tal van sectoren en thema’s. Zo stuurt het kabinet onverminderd op CO2-reductie en wel op 60% minder uitstoot van broeikasgassen in 2030. Daar staat ook iets tegenover: de budgetten voor de Energie-investeringsaftrek (EIA) en milieu-investeringsaftrek (MIA) worden verhoogd als gevolg van een toenemend aantal aanvragen.

Belangrijkste wijzigingen mobiliteit en transport

  • Brandstofaccijns: de op 1 april 2022 ingevoerde accijnskorting zou in principe volledig vervallen in 2024, maar het lijkt er echter toch op dat het resterende deel gehandhaafd blijft. Inclusief de inflatiecorrectie en BTW gaat het om een verhoging van 21 cent per liter voor benzine. Bij 10.000 kilometer en een gemiddeld verbruik scheelt dit zo’n €150 op jaarbasis. Een groter verschil met stroomkosten per kilometer zou elektrisch rijden aantrekkelijker kunnen maken. Ook diesel wordt per 1 januari 2024 in principe totaal 13,5 cent per liter duurder. Verreweg de meeste transporteurs berekenen de dieselkosten contractueel door aan hun opdrachtgevers.
  • Luchtvaart: de vliegbelasting wordt gecorrigeerd voor inflatie, maar anders dan in 2023 niet verder verhoogd. Met ingang van november 2024 wordt voor Schiphol een bovengrens van 452.500 vluchten per jaar vastgelegd. Dit biedt nog ruimte voor zo’n 3% verder herstel ten opzichte van 2023. Acccijnsvrijstellingen voor de luchtvaart en ook de zee- en binnenvaart blijven (voorlopig) gehandhaafd.
  • Elektrische auto’s: In 2024 wordt de particuliere subsidie op elektrische auto’s verder verlaagd naar €2.550. Hoe elektrische auto’s vanaf 2025 belast gaan worden moet een nieuw kabinet beslissen. Ook voor bestelauto’s is in 2024 voor de laatste keer subsidie beschikbaar.
  • Zero emissie-trucks: De subsidie voor aanschaf van elektrische trucks voor het wegtransport wordt verlengd en er wordt budget naar voren gehaald vanuit de in 2026 in te voeren vrachtwagenheffing. De hoogte en differentiatie van de vrachtwagenheffing wordt in 2024 waarschijnlijk verder ingevuld.

Meer lezen?

In het overzicht kijken de onderzoekers van ING naar de gevolgen van de Miljoenennota 2024 voor meer sectoren en thema’s. Bijvoorbeeld energie, de bouwsector, industrie, gezondheidszorg, zakelijke dienstverlening, onderwijs, enz. Lees meer op de site van ING zakelijk.