In het TKI Dinalog project ‘Fundaments for a Construction Logistics Control Tower (CLCT)’ heeft een breed consortium van bedrijven, gemeenten en kennisinstellingen onderzoek gedaan naar de wijze waarop een bouwlogistieke control tower (CLCT) ketenregie op transportstromen in de bouw kan ondersteunen en daarmee bijdragen aan een verbeterde samenwerking in de logistieke keten van de bouw. Er werd onder meer gekeken naar het kades- en wallenproject in Amsterdam. De resultaten zijn nu beschikbaar.
Bron: Topsector Logistiek.
Eerder onderzoek heeft uitgewezen dat duurzame bouwlogistieke oplossingen beschikbaar en succesvol zijn, maar dat grootschalige toepassing daarvan uitblijft. Gebrekkige integrale ketenregie over de logistieke stromen, een lage digitaliseringsgraad en het gebrek aan tools en instrumenten voor ketenafstemming spelen daarin een belangrijke rol (TNO, 2018). Terwijl de mogelijkheden om een afname van transportbewegingen te realiseren, en daarmee verkeershinder, lokale en globale emissies en geluidsoverlast te verminderen, juist worden vergroot bij het toepassen van ketenregie over alle bouwstromen in een stadsgebied.
Waarde, voorwaarden en vereisten control tower
In het TKI Dinalog project ‘Fundaments for a Construction Logistics Control Tower (CLCT)’ is door een breed consortium van bedrijven, gemeenten en kennisinstellingen onderzoek gedaan naar de wijze waarop een bouwlogistieke control tower (CLCT) ketenregie op transportstromen in de bouw kan ondersteunen en daarmee bijdragen aan een verbeterde samenwerking in de logistieke keten van de bouw. Hierbij is onderzocht wat de functionele vereisten voor CLCT’s zijn van alle betrokken belanghebbenden, maar is er ook gekeken naar de beschikbare gegevensbronnen, state-of-the-art technologieën en standaarden als basis voor een conceptueel en functioneel ontwerp voor CLCT’s.
Wat & hoe control towers bouwlogistiek
Dit heeft geleid tot nieuwe, waardevolle inzichten in verschillende vormen van ketenregie in de bouw, maar ook in een generiek functioneel ontwerp voor een strategische CLCT en een operationele CLCT voor transportplanning. Daarnaast biedt het een uitwerking en concretisering van toekomstige vervolgstappen (roadmap) om tot implementatie en opschaling van de toepassing van CLCT’s te komen.
Het praktijkgericht onderzoek is uitgevoerd op basis van twee praktijkcases in Amsterdam (Bruggen en Kademuren in het Wallengebied van Amsterdam) en Rotterdam (Living Lab stadsgebied Katendrecht).