De regering wil een impuls geven aan de ontwikkeling van waterstof als energiedrager voor mobiliteit in ons land. Uit onderzoek is gebleken dat de ontwikkeling en implementatie van waterstof achterblijft, mede door de stand van de techniek, door een focus op elektrisch vervoer en onvoldoende tankinfrastructuur. De overheid stelt daarom vanaf maart 2024 een subsidieregeling voor waterstoftankstions en -vrachtwagens open. Deze ligt tot en met 23 oktober voor ter consultatie.
Bron: Rijksoverheid.
Op Internetconsultatie.nl is uitgebreid uiteengezet wat het doel is van de subsidie en waarom deze in het leven is geroepen. Zie daarvoor onder meer de onderliggende documenten zoals het Beleidskompas subsidieregeling zero emissie mobiliteit waarin het probleem wordt geschetst en mogelijke oplossingen.
Met de Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit geeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een impuls aan zowel de tankinfrastructuur voor waterstof als de afname ervan door vervoerders. Aanvragen van subsidie wordt mogelijk voor de realisatie van waterstoftankstations en voor de meerkosten van de aanschaf van waterstofvoertuigen. De focus ligt daarbij op zwaar logistiek vervoer.
Wat is het doel?
Stimuleren van zero emissie mobiliteit door middel van waterstof als volwaardige optie naast batterij-elektrisch vervoer is het doel. Belangrijk daarbij is het doorbreken van de patstelling tussen de uitrol van voertuig- en tankinfra, met als doel een bijdrage te leveren aan de doelstellingen voor een landelijk dekkend netwerk van waterstoftankstations die voortkomen uit het Klimaatakkoord en de Alternative Fuel Infrastructure Regulation. Door de combinatie van voertuig- en tankinfra wordt voor een basisafname van waterstof gezorgd.
Uw reactie
U kunt tot en met 23 oktober 2023 via deze website reageren op alle onderdelen van de subsidieregeling en de toelichting.