Digitale matchmaking in de logistiek

Foto: Collibox
Steden slibben dicht en op dagbasis rijdt er veel ‘lucht’ rond aan lege vrachtwagens. Met al het geld en de aanwezige kennis heeft de logistiek veel potentie om zulke vraagstukken op te lossen. Maar de sector scoort volgens onderzoekers ondermaats in innovatie, onder meer doordat de gemeenschap gesloten is. “Hoewel er veel verandert in de logistiek, lijkt ‘sharing not done’. En dat is nergens voor nodig!”, zegt Reynoud Foppen. Zijn bedrijf heeft als core business data delen en samenwerken.
Foppen is directeur-eigenaar van Collibox uit Amsterdam. Zijn bedrijf bedrijven de mogelijkheid om transporteurs en koeriers te vinden en boeken via één website. De keuze maken kan in één oogopslag doordat de computer automatisch transportprijzen, kwaliteit en dienstverlening vergelijkt. Verzekering, pickup- en afleverdatum en andere persoonlijke wensen worden meegenomen in de vergelijking. Klanten hoeven zo geen woud van aanbieders door te ploegen, te onderhandelen of zich contractueel te binden. En na afloop krijgen ze één overzichtelijke factuur, ongeacht het aantal partijen dat betrokken is bij de zending.

Exit Excel-sheets

Het platform lijkt een ijzersterk staaltje van krachtenbundeling. Het idee ervoor kreeg Foppen toen hij nog in loondienst was: “Ik was als logistiek manager soms uren bezig om de juiste vervoerder te vinden die een pallet, document of pakket kon afleveren. Veel bellen, zelf Excel-sheets maken. Dat moest anders kunnen.” Met die overtuiging in zijn achterhoofd en een flinke portie ervaring bedacht hij uit hoe het anders kon. Daarna zocht Foppen een partner die de juiste software kon ontwikkelen. “We hebben een schaalbaar platform gemaakt dat nog steeds in ontwikkeling is. We spreken elkaar één keer per week via Skype over noodzakelijke verbeteringen.”

“Over dieseltoeslag koeren hoeft niet meer als je de laadruimte beter benut”

Driedimensionaal Tetris

Naast ideeën bracht Foppen partners in. Basis van het platform is een uitgebreid netwerk dat geografisch geen grenzen kent. De aangesloten vervoerders opereren internationaal, nationaal, regionaal en lokaal. Aanrijtijden zijn hierdoor kort. Er zijn meer voordelen, zegt Foppen, verwijzend naar het gegeven dat de laadruimte van veel vervoerders op dagbasis gemiddeld voor zo’n 30% leeg is: “Wij spelen driedimensionaal Tetris met die lege ruimte. Het soort verpakking wordt minder belangrijk. Het is niet nodig om, zoals bedrijven vaak doen, slechts één type doos of pallet als standaard te gebruiken, ongeacht of de die volledig gevuld zijn.” Alles kan in de filosofie van Foppen. Maatwerk heeft dan ook toekomst volgens hem. Ook constateert hij tevreden dat de CO2-uitstoot daalt doordat laadruimte beter wordt benut en vrachtwagens minder vaak half leeg rondrijden.

Overleven in de logistiek

De omzet van Collibox is een sterk signaal dat het bedrijf waarde toevoegt in het logistieke proces, voor zowel verlader als vervoerder. “Als je wilt overleven, dan moet je tegenwoordig tot op de decimaal en tot op de seconde nauwkeurig weten hoe je er voorstaat als bedrijf. Door vraag en aanbod digitaal te optimaliseren stimuleren we klanten en partners om na te denken over het eigen kostenmodel. Ook vervoerders. Want je kunt wel blijven koeren over marginale veranderingen in de dieseltoeslag, maar dat hoeft niet als de laadruimte beter wordt benut. Als je blijft hangen in hoe het was, dan duurt het jaren voor je weer boven kostprijs rijdt. Dat moet en kan anders.”

“Wij spelen driedimensionaal Tetris met lege laadruimte”

Succesvoorwaarden samenwerking

Collibox lijkt het bewijs dat samenwerken kan, ook in de logistiek. Innoveren is voor Foppen dan ook vooral doen. Hij waarschuwt wel dat je goed moet weten met wie je wílt en kúnt samenwerken. Bereidwilligheid is een cruciale voorwaarde. “Grote bedrijven worden sneller gehinderd door bureaucratie. Kleine partijen hebben dat minder en zien het nut van samenwerken vaker in en kunnen sneller schakelen. Daarbij is het essentieel dat iedereen elkaar in z’n waarde laat en zich kan blijven richten op de eigen specialisme. Zoek juist waar je elkaar aanvult. De core business van een vervoerder is vervoeren. Hij hanteert daarvoor eigen voorwaarden die het beste bij zijn business model past. Wij leggen niets op, maar zijn slechts de dirigent die alle partijen samenbrengt, of zo je wil de matchmaker.”
De eerste stap in innovatie
Innoveren is vooral niet stilstaan, zoveel is duidelijk als je de ondernemer hoort praten. In het gesprek komt regelmatig Uber ter sprake die naast het personenvervoer nu ook de transportsector wil veranderen. Foppen is daar niet zo bang voor. Hij heeft vertrouwen in zijn wat hij noemt ‘nauwkeurige’ boekings- en vergelijkingssite Collibox. Maar waar kunnen ondernemers die ook willen vernieuwen nu het beste beginnen? Ook daar put Foppen uit zijn persoonlijke geschiedenis. “Inventariseer binnen je eigen organisatie welke kennis aanwezig is en bespreek welke dingen beter kunnen en hoe. Kijk niet naar de concurrent, maar versterk jezelf!”
Auteur: Anke Hoets
Foto: Collibox

Geef een reactie