taxibot

Duurzaam taxiën op Schiphol dankzij Taxibot

Avatar Nieuws

Schiphol en partners zijn een proef gestart met duurzaam taxiën. Tijdens de proef worden vliegtuigen naar de start- of landingsbaan gebracht door een speciaal sleepvoertuig, ook wel een Taxibot genoemd. Daardoor blijven de vliegtuigmotoren tijdens het taxiën het grootste deel uit.

Schiphol doet deze proef samen met Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, Corendon Dutch Airlines, KLM, Transavia, EasyJet en afhandelaren dnata en KLM Ground Services. De testen zijn begonnen door een leeg Corendon vliegtuig naar diverse startbanen te slepen. Bij succes wordt de proef in een volgende fase voortgezet met operationele vliegtuigen.

Het speciale sleepvoertuig is van Smart Airport Systems, zusterbedrijf van bekende grond-afhandelingsmateriaal leverancier van TLD. Het voertuig, waarvan er momenteel tien ter wereld zijn, wordt aangedreven door een hybride combinatie van elektrische en-diesel motoren en verbruikt tijdens het taxiën 95% minder brandstof dan vliegtuigmotoren zouden doen. Omdat motoren enkele minuten moeten opwarmen voor vertrek, verwacht Schiphol een totale besparing van 50 tot 85% op het brandstofverbruik tijdens het taxiën. In de testfase wordt gemeten wat de besparing in de praktijk is en daarmee uitstootreductie op Schiphol kan worden. Op Schiphol taxiën vertrekkende vliegtuigen gemiddeld 14 minuten en aankomende vliegtuigen 9.

Tekst loopt door onder video

De proef, die tot en met juni duurt, is onderdeel van een haalbaarheidsstudie naar duurzaam taxiën op Schiphol. De partijen onderzoeken onder meer hoe duurzaam taxiën in te passen is in de dagelijkse operatie, of het op grote schaal kan en hoe en op welke termijn de transitiefase zou kunnen zijn. De haalbaarheidsstudie is naar verwachting najaar 2020 afgerond.. De proef is onderdeel van het sectorplan slim en duurzaam en de Klimaattafel Duurzame Luchtvaart en vindt plaats met instemming van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Last modified: 30 april 2020