e-registration Schiphol

‘Systeem van registratieplicht via e-Registration op Schiphol is werk in uitvoering’

Het vooraf registreren van bezoekers aan de afhandelaars is sinds 1 juni de standaard op Schiphol Amsterdam Airport. In de eerste week kregen de afhandelaars en ACN veel vragen over de gebruiksvriendelijkheid van e-Registration. Vooral van partijen die wel vijftien keer per dag een chauffeur naar Schiphol sturen. Volgens Jeroen Giling, directeur Cargo bij Swissport Cargo Services en voorzitter van de ACN sectorraad Afhandelaars, wordt aan een oplossing gewerkt.

Tekst: ACN/Anke Hoets.

“Voor ons staat voorop dat de registratieplicht geen extra logistieke drempels mag veroorzaken. Ik hang de vlag dan ook nog niet uit, want het is work in progress”, zegt Giling. Sinds 1 juni zijn vervoerders en expediteurs verplicht om via e-Registration de bestemming, het kenteken en de verwachte aankomsttijd door te geven van chauffeurs die vracht, documenten of ULD’s gaan brengen of halen bij een afhandelaar op Schiphol. Dat moet voor ieder bezoek apart gebeuren. Best te doen als je een keer per dag naar de luchthaven gaat. Maar partijen die af en aan rijden vinden het systeem omslachtig. Jeroen Giling kan zich dat goed voorstellen, maar wijst er op dat er voor chauffeurs met eLink-vracht geen problemen zijn. Die zijn automatisch vooraf geregistreerd. Dus alleen voor chauffeurs met vracht die niet via eLink is vooraangemeld is dit systeem minder efficiënt. “Voor nu doen we het even zo, maar we gaan echt op korte termijn kijken of dat anders kan en moet.”

Implementatie e-Registration Schiphol uniek communitybesluit

De maatregel is genomen vanwege vragen over de beveiliging op Schiphol, legde Said el Hadouchi van Menzies al uit. De luchthaven kreeg met een aantal geruchtmakende diefstallen te maken waarmee miljoenen gemoeid waren. “Daar slaap je een paar nachten niet van en zogeheten high value consigners vroegen zich – met ons – hardop af hoe goed beveiligd Schiphol was. We hopen dat verladers en expediteurs daarom begrip hebben voor deze situatie.” Volgens hem worden de logistieke processen rond cargo hiermee veiliger en voorspelbaar. Daar profiteert iedereen van. Giling wijst er op dat Schiphol niet uniek is met de maatregelen: ook andere luchthavens hebben de beveiliging opgeschroefd. Wel is het uniek hoe de community er in zit. Want afhandelaars en een aantal expediteurs hebben collectief besloten dat de registratieplicht er moest komen. Voor klanten is die eensgezindheid zelfs een overweging om voor Schiphol te kiezen, zegt hij. “Een veiliger keten, betekent gewoon meer business. Dat we daar iets voor moeten doen, so be it

Vervolgstappen

Terug naar de zorgen over de praktische uitvoering. Expediteurs en transportbedrijven vragen zich ook af of de registratie wel goed gaat als een chauffeur middenin de nacht voor een ritje naar een afhandelaar moet. Giling is ook voor deze geluiden niet doof: “We beseffen dat er in de toekomst ruimte moet komen voor flexibiliteit. Maar voor we e-Registration hebben geïmplementeerd, is er nogal wat water door de rivier gegaan. We gaan nu op basis van de praktijkervaringen de procedures verder optimaliseren.” Zonder toezeggingen te willen doen, stelt hij zich voor dat er in de toekomst mogelijk een app komt waarmee het aanmeldingsproces versneld kan worden.

Hij roept de vervoerders, chauffeurs en expediteurs op om voorlopig het vertrouwen te hebben dat zaken die nu nog niet perfect werken, zullen worden opgepakt. Wat hem betreft is de invoering van e-Registration bovendien een nieuwe stap richting de volledige digitalisering van de werkprocessen op Schiphol met bijvoorbeeld slotplanning en ketenbrede transparantie van de logistieke processen. “Je kunt dit nog niet gelijktrekken met slotcoördinatie met vaste tijdstippen voor het halen en brengen van import- en exportvracht. Maar uiteindelijk willen we wel tegen klanten kunnen zeggen ‘Als jij er op dat en dat tijdstip bent, dan hoef je niet te wachten en gaan we je gelijk helpen’.”

Meer weten over e-Registration? Klik hier.