In de haven van IJmuiden is onlangs de eerste waterstof bunkervergunning verleend. Met deze vergunning kan Windcat Workboats in de haven van IJmuiden de Hydrocat 48 met waterstof bunkeren.
Bron tekst en foto: PortofAmsterdam.nl/Windcat Workboats.
Verduurzaming van havens en scheepvaart
Het bunkeren van waterstof voor schepen is een belangrijke ontwikkeling voor de verduurzaming van de havens van IJmuiden en Amsterdam en de scheepvaart. Varen op waterstof draagt bij aan de ambitie van de provincie Noord-Holland om in 2050 klimaatneutraal te zijn. Windcat Workboats onderzocht samen met Omgevingsdienst IJmond, Zeehaven IJmuiden N.V. en Port of Amsterdam wat er nodig was om het bunkeren van waterstof mogelijk te maken. Omgevingsdienst IJmond heeft namens gemeente Velsen een omgevingsvergunning verleend voor deze activiteit.
Willem van der Wel, Managing Director van Windcat Workboats: “Met deze vergunning is een belangrijke stap gezet om waterstof als brandstof voor schepen te kunnen gebruiken en ook deze industrie te vergroenen. Het bunkeren van waterstof voor de scheepvaart is een nieuwe ontwikkeling waardoor het vergunningsproces niet makkelijk was. Met deze eerste waterstof bunkervergunning verwachten we het gebruik van waterstof als groene brandstof te kunnen versnellen.”
Hydrocat 48
De Hydrocat 48 wordt ingezet om bemanning van en naar offshore windparken te vervoeren voor de bouw en het onderhoud van windparken. Het schip vaart in IJmuiden en daar is in de IJmondhaven de pilot met het bunkeren van waterstof succesvol verlopen. Hierna wordt het schip vanuit de haven van Oostende ingezet voor haar normale operationele werkzaamheden: het onderhoud van 44 Vestas turbines van het Belgische windpark Norther. Windcat Workboats heeft de ambitie om in de toekomst meer waterstof aangedreven schepen in de vaart te nemen.
Sleutelrol Noordzeekanaalgebied
De Noordzee wordt gezien als een belangrijke locatie voor de aanvoer van duurzame energie. Vanuit het Noordzeekanaalgebied zal een groot deel van de geplande 21 GW wind op zee voor 2030 worden gerealiseerd en onderhouden. Nu de schepen die richting windparken gaan op waterstof kunnen bunkeren, wordt het werken aan deze transitie zo schoon mogelijk gemaakt.