Schiphol bouwt en verbouwt op veel terreinen om zo de kwaliteit, service en veiligheid van de luchthaven steeds te verbeteren. De werkzaamheden vinden plaats terwijl de luchthaven 24/7 operationeel blijft. De capaciteit voor luchtvaartmaatschappijen en passagiers blijft ongewijzigd gedurende deze bouwwerkzaamheden. Wel kunnen de werkzaamheden zichtbaar zijn voor wie op Schiphol komt. Hieronder een update van vier actuele werkzaamheden.
Nieuwe A-pier
Schiphol werkt al enige tijd aan een nieuwe pier (foto boven in beeld). In maart 2018 toonde Schiphol de eerste beelden van de nieuwe pier en sindsdien vordert de bouw. De contouren van de nieuwe pier zijn inmiddels goed zichtbaar. De pier wordt maximaal flexibel inzetbaar door onder meer de aanwezigheid van voorzieningen voor grenscontrole en security filters. Hiermee kunnen alle typen passagiers (Schengen, Non-Schengen, gescreend en niet gescreend) worden gefaciliteerd. De ingebruikname van de pier stond oorspronkelijk eind 2019 gepland. In de nieuwe planning is dat december 2020.
Lees ook ons uitgebreide artikel over de Schiphol Logistic Hub
Meer ruimte en service Vertrek & Lounge 1
Om in Vertrek 1, voor vluchten naar Schengenlanden, voldoende ruimte te bieden aan alle passagiers, plaatst Schiphol een extra verdieping. Op deze zogeheten mezzanine komen, net als in Vertrek 2 & 3, de security lanes. Schiphol breidt direct het aantal lanes uit en voorziet deze allemaal van CT-scans. De mezzanine van Vertrek 1 wordt verbonden aan die van Vertrek 2, waardoor er een gecombineerde ruimte met 35 security lanes ontstaat. Door de extra verdieping komt er op de begane grond meer ruimte voor de check-in.
Om de security lanes op de 1e verdieping te realiseren, zijn de businessclass lounges een verdieping hoger geplaatst en tegelijkertijd uitgebreid. Ook vergroot Schiphol het winkel-, horeca- en passagiersgebied van Lounge 1. De bouw van de mezzanine ligt op schema. De geplande ingebruikname is medio 2020.
Uitbreiding U-platform
Mede doordat op Schiphol het maximum aantal vliegbewegingen is bereikt, zetten luchtvaartmaatschappijen steeds grotere vliegtuigen in. Het aantal gates dat deze wide-body vliegtuigen kan faciliteren is echter beperkt. Het kan dus voorkomen dat een of meerdere wide-bodies tijdelijk geparkeerd moet worden als er geen plek is aan de gate. Met de uitbreiding van het U-platform breidt Schiphol tussen nu en 2020 het aantal parkeerplekken voor dit type vliegtuigen uit naar 11.
Dubbele rijbaan Quebec
Behalve op rijbaan Quebec ligt er rond het terminalcomplex een structuur van dubbele rijbanen voor taxiënde vliegtuigen. Door de aanleg van een tweede viaduct over snelweg A4 wordt Quebec ook een dubbele rijbaan. Daardoor kunnen vliegtuigen die in tegengestelde richting van elkaar taxiën gelijktijdig gebruikmaken van Quebec en hoeven zij niet meer op elkaar te wachten. Dit vergroot de capaciteit en flexibiliteit van de grondoperatie. Ook vergroot het de veiligheid van de grondoperatie. Het maakt het werk voor de luchtverkeersleiding namelijk overzichtelijker. De werkzaamheden liggen op schema. De nieuwe rijbaan wordt in fases aangelegd en ingebruikname van de eerste fase wordt voorzien in 2021.