Ovale Tafel Logistiek

Blijft Amsterdam bereikbaar met 30 km/u?

We willen allen in een stad wonen waar kinderen onbezorgd naar school kunnen fietsen, we willen een stad waar we zonder stress elkaar kunnen ontmoeten in de openbare ruimte. Daarom wil de gemeente Amsterdam de maximum snelheid (bijna) overal verlagen naar 30 kilometer per uur.

Zo moet de stad leefbaarder en verkeersveiliger worden en geluidsoverlast afnemen. Dat is een mooi vooruitzicht, maar wat zijn de gevolgen voor de bereikbaarheid van de stad? Waarom blijven onder meer de Wibautstraat en de Lelylaan 50 kilometer per uur? Gaan mensen zich wel aan de nieuwe snelheid houden en wordt Amsterdam dan wel echt verkeersveiliger? Deze vragen staan centraal in het stadsgesprek over de gevolgen van de nieuwe maximum snelheid.

Deelnemers programma

Egbert de Vries, wethouder Verkeer en Vervoer, gemeente Amsterdam.

Wendy Weijermars, hoofd afdeling Infrastructuur en verkeer bij Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid.

Erik Verhoef, verkeerseconoom en hoogleraar VU.

Wiard Kune, strategisch adviseur/sr. beleidsadviseur, directie Verkeer en Openbare Ruimte, gemeente Amsterdam.

Claudia Zuiderwijk, algemeen directeur GVB.

Sander van der Ham, stadspsycholoog bij Stipo en het Thuismakerscollectief.

Kristof De Mesmaeker, directeur mobiliteit en verkeersveiligheid bij Brussel Mobiliteit.