Een consortium van bedrijven heeft onlangs afspraken gemaakt met de overheid om het spoorgoederenvervoer spoor tussen Nederland en China te stimuleren. De samenwerking is ingebed in het Partner for International Business programma (PIB), Road2Holland.
Het PIB-cluster bestaat uit de GVT Group, Nunner Logistics, Havenbedrijf Rotterdam, Havenbedrijf Amsterdam, Samskip, TMA Logistics, Raillogix, LTE Group met als coördinator Panteia B.V.
Goedkoper en sneller
Goederenvervoer van en naar China wordt nog steeds gedomineerd door zee- en luchtvervoer. Sinds een paar jaar is het spoor echter een serieus alternatief. Het is goedkoper dan via de lucht en sneller in doorlooptijd dan via zeevracht. Meer vrachtvervoer per trein van en naar Nederland, komt ten goede aan Nederlandse bedrijven, de transportsector en regio’s.
Nederland is in Europa strategisch zeer goed gelegen. Het kan optimaal profiteren van de ontwikkelingen van het spoorvervoer tussen Europa en China. Nederland heeft directe en snelle verbindingen met het achterland en daarmee een bereik tot 170 miljoen consumenten in de grootste Europese markten. Dit samenwerkingsverband positioneert Nederland als het natuurlijke eindpunt voor treinen uit China.
PIB Road2Holland
Met PIB Road2Holland wil het bedrijvencluster de Nederlandse concurrentiepositie van de spoorsector in China verbeteren. De Nederlandse overheid helpt het cluster bij het realiseren van de doelen, via economische diplomatie en kennisuitwisseling. Dit helpt eventuele handelsbelemmeringen weg te nemen voor de gehele Nederlandse transportsector.
Meer informatie
Lees meer over de PIB-regeling op onze informatiepagina Partners for International Business.
Meer weten over PIB Road2Holland? Neem dan contact op met:
- Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl)
Kamal Afarmach, PIB programmamanager
E: kamal.afarmach@rvo.nl