Namens het H2Gate-consortium hebben Ramon Ernst (managing director Evos) en Eduard de Visser (directeur Strategie & Innovatie Port of Amsterdam) de blauwdruk voor import van één miljoen ton groene waterstof via de Amsterdamse haven overhandigd aan Diederik Samsom, kabinetschef van Frans Timmermans.
Groene waterstof is een potentiële gamechanger die het mogelijk maakt om de vergroening van de zware industriële sectoren (zoals staalproductie) en zwaar transport, te realiseren. De vraag naar groene waterstof in Nederland en Europa zal naar verwachting sterk toenemen in de komende decennia. De opwekking van groene stroom die nodig is voor grootschalige waterstofproductie in Noordwest-Europa neemt echter te veel ruimte en energie in beslag om aan de verwachte vraag te voldoen. Daardoor zal een aanzienlijk tekort ontstaan. We moeten daarom waterstof importeren, middels een duurzaam import-, overslag- en distributienetwerk.
Groene waterstof wordt veilig en kosten efficiënt vervoerd door waterstofdragers
Het verschepen en behandelen van vloeibare waterstof is echter een uitdaging in termen van kosten en veiligheid. Waterstofdragers bieden een kosteneffectieve en flexibele oplossing voor het transporteren van groene waterstof over lange afstanden. Dit houdt in dat waterstof op de plek waar het wordt geproduceerd aan een drager wordt gebonden, om vervolgens naar de plaats van bestemming te worden vervoerd. Op de bestemming wordt de waterstof weer van de drager afgesplitst.
Tekst loopt door onder video
Over H2Gate
H2Gate, een consortium bestaande uit Evos, Hydrogenious (Duitsland), Hysilabs (Frankrijk), Electriq Global (Israël) en Port of Amsterdam, heeft zich gecommitteerd om een 100% groene waardeketen op te zetten voor de transport, opslag, release en distributie in het Amsterdamse havengebied en haar achterland, waaronder grote industriële hubs in Nederland en Duitsland.
Het H2Gate-consortium is uniek vanwege de synergetische bundeling van meerdere waterstofdragertechnologieën die een veilig transport van groene waterstof naar gebieden zoals de Amsterdamse regio en het Ruhrgebied mogelijk maken. Zo vormen deze technologieën een alternatief voor de veiligheidsproblemen van op ammoniak gebaseerde carriers en vloeibare waterstof. Daarnaast is de bestaande terminal-infrastructuur in de Amsterdamse haven zeer geschikt voor deze waterstofdragers.
Het consortium gaat in de komende periode, samen met waterstofproducenten uit verschillende globale regio’s en afnemers, stap voor stap deze nieuwe toeleveringsketen opbouwen.
Meer over dit project lees je in het aan Diederik Samson overhandigde rapport, of bekijk het filmpje hieronder om te zien hoe het in zijn werk gaat.