co2 e-commerce

Handige tool: milieukosten &- besparing pakketbezorging

Met succes hebben e-commercebedrijven en vervoerders het afgelopen jaar gewerkt aan het rekenmodel Bewust Bezorgd. Met Bewust Bezorgd kunnen webwinkels precies inzien wat de CO₂-impact van de pakketbezorging is en welk effect reductiemaatregelen hebben. De e-commercesector streeft ernaar de CO₂-uitstoot in de logistieke operatie in 2025 ten opzichte van 2018 met de helft te reduceren. Het rekenmodel is voor 

Bewust Bezorgd is ontwikkeld door Thuiswinkel.org, Connekt en Topsector Logistiek in samenwerking met grote online winkels als Wehkamp, Coolblue en Otto en vervoerders PostNL, DHL en Dynalogic. Dit rekenmodel om de CO₂-impact van de bezorging van pakketjes te meten voldoet aan de Europese normen. De webwinkels en vervoerders hebben een jaar lang getest, verbeterd en doorontwikkeld. Nu is de tool klaar voor implementatie.

Hoe werkt Bewust Bezorgd

Bewust Bezorgd berekent hoeveel CO₂-uitstoot het versturen van een pakketje met zich meebrengt. Dit doet zij op basis van het volume van de verzonden pakketten, het aantal kilometers dat ieder pakket aflegt, het vervoermiddel dat gebruikt wordt, de vulgraad van busjes en de afleveroptie. Op deze manier krijgen webwinkels en vervoerders inzicht in de CO₂-impact van hun logistieke operatie. Ze kunnen direct inzien wat ze moeten doen om de logistieke operatie duurzamer te maken.

Tekst loopt door onder video

Bewust Bezorgd campagne voor consumenten

Ook de consument wordt bewust gemaakt van de impact van de verschillende bezorgmogelijkheden. Keuzes van de consument over bijvoorbeeld de levertijd van een bestelling zijn van invloed op de CO₂-impact van de bezorging. Met de bewustwording hiervan kunnen consumenten zelf een milieubewuste keuze maken en daarmee een bijdrage leveren aan duurzaam online winkelen.

Dit initiatief is een mooi voorbeeld van de milieuwinst die er met stadslogistiek te behalen is, want meten is weten. “We zijn er trots op dat we dit als sector samen hebben kunnen ontwikkelen”, zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Dit model zorgt ervoor dat alle bedrijven op dezelfde manier emissies meten. Iedere webwinkel kiest zijn eigen manier om te verduurzamen, maar de effecten ervan worden op dezelfde manier gemeten. Dat creëert helderheid en transparantie.”

Gezamenlijke aanpak

Met Bewust Bezorgd wil de e-commercesector de impact van reductiemaatregelen meetbaar maken, zodat er kan worden voldaan aan de klimaatdoelstellingen uit het klimaatakkoord. Voorzitter van het Klimaatberaad Ed Nijpels ziet in de e-commercesector een voorbeeld voor andere sectoren. “Partijen stappen over hun eigen schaduw om tot een gezamenlijke aanpak te komen en elkaar te stimuleren te verduurzamen. Mooi om te zien dat innovatie en verduurzaming in een sector hand in hand gaan.”

Bron: TKI Dinalog.