Havendebat 2016: groei stad en circulaire economie

Passages onder het IJ in plaats van bruggen of tunnels. De overgrote meerderheid van de toehoorders van het Havendebat 2016 was er voor. En de circulaire haven werd omarmd, met alle vaak moeizame transitietrajecten die daar bij horen.
Op donderdag 3 november vond voor de derde keer het Amsterdamse Havendebat plaats, met als onderwerpen IJ-oeververbindingen en de circulaire metropool. Lector logistiek Walther Ploos van Amstel trapte af. Hij schetst het beeld van een almaar groeiend goederen- en reststromenvervoer, waarbij snelle verbindingen en slimme logistieke oplossingen nodig zijn via alle modaliteiten.

Sprong-over-het-IJ

Esther Agricola, hoofd Ruimte en Duurzaamheid van de gemeente, deed daarna uit de doeken wat de noodzaak, plannen en opties zijn voor nieuwe IJ-oeververbindingen voor fietsers en voetgangers: bruggen, tunnels, passages, ponten, en alle combinaties daarvan. Zeven mannen gaven elk in één minuut hun standpunt hierover, van René Kouwenberg van de PTA, die liever tunnels heeft, tot Bas Kok, inwoner van Noord, publicist en groot voorstander van bruggen. Uiteindelijk kwam een innovatieve oplossing als winnaar uit de bus: geen ‘tunnels’ maar ‘passages’ onder het IJ, een voorstel van Sander Groet van ADAM toren. Een soort mini-stadjes onder water, waar van alles te beleven is, zoals winkels, restaurants of zelfs een museum.

Circulaire metropool

Na de pauze nam Guido Braam, een van de initiatiefnemers van ‘Circular Valley’ het publiek mee in de circulaire wereld. Hij lanceerde ideeën over wat de haven nog meer kan doen, en pleitte voor een actieve, initiërende rol voor het havenbedrijf. Sietse Agema van AEB sloot dit gedeelte af met inspirerende voorbeelden en een pleidooi voor meer en betere samenwerking ten behoeve van het hogere doel: een goede toekomst voor onze kinderen.

Afsluiting Havendebat 2016

Wethouder Ollongren sloot het havendebat af met een speech over de groei van de metropool en het belang van circulaire economie en daarbij de noodzaak tot verplaatsing van de PTA uit het centrum van Amsterdam. Dit als een oplossing voor de toenemende stroom toeristen in de binnenstad die zorgen voor een economie die om ‘pizzapunten en sleutelhangers’ draait. Zij legde daarbij niet de link met eventuele bruggen. René Kouwenberg van de PTA reageerde dat cruise passagiers maar 1,5% van de toeristen vertegenwoordigen, dat het juist luxe toeristen zijn die veel geld uitgeven, en dat ze tóch naar de binnenstad gaan, maar dan met bussen. Koen Overtoom van Havenbedrijf Amsterdam stelde tot slot dat het proces van besluitvorming hierover wel zorgvuldig gevolgd dient te worden, ook met het oog op financiële consequenties. Een besluit over een eventuele verplaatsing dient door de gemeenteraad te worden vastgesteld.

Geef een reactie