dubbele materialiteitsanalyse

Hoofdlijnenakkoord: plannen nieuwe coalitie en de sector Transport & Logistiek

Hoop, lef en trots’, dat is de titel van het Hoofdlijnenakkoord 2024-2028 dat de nieuwe coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB hebben bereikt voor de komende regeerperiode. Het akkoord is op 16 mei gepresenteerd en bestaat uit tien hoofdstukken. De belangrijkste twee hoofdstukken voor Transport en Logistiek zijn de hoofdstukken 3 (mede over infrastructuur en luchtvaart) en 5 (over energietransitie, leveringszekerheid en klimaatadaptie). Wat betekent dit concreet voor de sector?

Tekst: Anke Hoets.

In hoofdstuk 10 zet de nieuwe vierpartijencoalitie uiteen wat de algemene doelstellingen zijn met de overheidsfinanciën, economie en het vestigingsklimaat. Een gezonde economie en florerend bedrijfsleven is belangrijk want zonder krachtig mkb geen banen en geld voor publieke voorzieningen, aldus de opstellers van het Hoofdlijnenakkoord. “Een stabiele Nederlandse economie en gezonde bedrijven kunnen niet zonder een goed vestigingsklimaat. Nederland moet behoren tot de top 5 van de landen met een goede concurrentiepositie…. Nederland moet een land blijven waar bedrijvigheid ontkiemt, bloeit en groeit. En Nederlandse bedrijven, groot en klein en ook de agrarische sector moeten kunnen blijven exporteren. Onze Nederlandse industrie is van groot belang voor ons verdienvermogen.”

Tot zover samengevat het algemene economische klimaat, waarin onze sector moet opereren. De coalitie zegt daarbij de nadruk te leggen op bedrijven die schoon zijn en toegevoegde waarde aan Nederland leveren.

Hoofdlijnenakkoord
De tijdelijke Tweede Kamer | Foto: Roel Wijnants

Hoofdstuk 3 Hoofdlijnenakkoord: Infrastructuur en luchtvaart

Hoofdstuk 3 van het hoofdlijnenakkoord omvat wonen en volkshuisvesting, infrastructuur, openbaar vervoer en luchtvaart met de aantekening ‘elke regio telt’. Veel aandacht van de nieuwe regering gaat uit naar het stimuleren en ontsluiten van openbaar vervoer, onder meer met de voortzetting van de aanleg van de Lelylijn. Dit kan uiteindelijk ook bijdragen aan minder drukte op de wegen. Voor infrastructuur en luchtvaart zijn verder de voornemens:

  • Doel is instandhouding van de minimaal benodigde basiskwaliteit van de bestaande weg-, waterweg- en OV-infrastructuur.
  • Zeventien projecten die eerder zijn gepauzeerd worden opgepakt, bij voldoende personeel, vergunningsruimte en middelen. Voor de Metropoolregio Amsterdam gaat het om de OV-verbindingAmsterdam-Haarlemmermeer.
  • Voor het spoor wordt per regio beoordeeld wat nodig is.
  • Verduurzaming van het wagenpark blijft gestimuleerd worden. De elektrische rijder gaat eerlijk bijdragen, om de opbrengsten op de lange termijn houdbaar te houden.
  • De komende jaren moet voor wat betreft de luchtvaart de inzet gericht zijn op het op orde brengen van de rechtsbescherming van omwonenden (geluidhinder), met behoud van de netwerkkwaliteit van Schiphol. Zo is op langere termijn doorgroei mogelijk met stillere en schonere vliegtuigen.
laadonderzoek 2024

Hoofdstuk 5 Hoofdlijnenakkoord: Energie en leveringszekerheid

De nieuwe coalitie constateert dat Nederland voor energie en leveringszekerheid te afhankelijk is van “onbetrouwbare landen”. Doel is deze afhankelijkheid te verminderen. Het kabinet gaat flink inzetten op klimaatadaptie, belooft het. “Stabiel beleid is belangrijk: burgers en bedrijven moeten weten waar ze aan toe zijn. Het klimaatbeleid moet draagbaar, haalbaar en uitvoerbaar zijn; handelingsperspectief voor burgers en bedrijven is cruciaal.” Specifiek voor bedrijven wil het kabinet:

  • De aanschaf van elektrische voertuigen blijven ondersteunen, hoewel subsidies per 2025 stoppen. De MRB-gewichtscorrectie blijft wel bestaan.
  • Onderzoeken of de invoering van zero-emissiezones kan worden uitgesteld, onder andere om uitzonderingen voor ondernemers landelijk te kunnen regelen (standaardiseren), echter “De instelling van zero-emissiezones blijft een gemeentelijk besluit”.
  • Het Klimaatfonds gebruiken voor investeringen in innovaties en technologie zoals ‘CCS’ en groene waterstof. “Indien nodig kan blauwe waterstof worden ingezet als tussenstap.”
  • Voorrang geven aan de oplossing van het probleem van netcongestie, “waarbij de regie bij het kabinet ligt, onder andere als het gaat om (her-)prioritering van wie wanneer op het net wordt aangesloten”.

Bewindsman Infrastructuur en Waterstaat

Barry Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat | Foto: Martijn Beekman

Op 2 juli 2024 het kabinet-Schoof officieel aangetreden. PVV’er Barry Madlener is daarin benoemd als minister van Infrastructuur en Waterstaat. Madlener is 55 jaar oud en was eerder lid van de gemeenteraad in Rotterdam voor Leefbaar Rotterdam, Kamerlid voor de PVV (2006-2009) en Europarlementariër (2009-2012) voor de PVV. Hij groeide op in Oostvoorne en woont in Rockanje.