state region amsterdam

Innovatie in de logistiek, anders kijken naar de keten

Dit najaar geeft Nicolien Hendrickx van Dinalog in onze regio workshops over innovatie in de logistiek. ”žIk laat de deelnemers beleven hoe logistieke processen verlopen. Vaak komen ze dan zelf al met voorstellen wat er beter kan.

 

Hendrickx kent de logistiek door en door. Ze werkt(e) onder meer met ECT, Schiphol, Capgemini Consulting, DB Schenker en FloraHolland. Ze zag er hoe de samenwerking in en de organisatie van de logistieke keten beter kan. Rond 2011 vroeg Dinalog haar om als programmamanager een brug te slaan tussen het kennisinstituut en het logistieke bedrijfsleven. Hendrickx: ”žHet doel is om de bestaande kennis te valoriseren in het (groot)mkb. Ik heb, samen met WorkshopToGo, een standaardconcept ontwikkeld waarin interactie ontstaat tussen de theorie en de praktijk.”

Innovation workshop
In de workshop lopen de deelnemers in zes stappen langs het verkoopproces van een product of partij goederen, af fabriek tot de aflevering bij de klant. De deelnemers ervaren op elk overdrachtmoment in de logistieke keten welke papieren wanneer nodig zijn, welke controles, hoeveel tijd alles kost en waar vertraging kan optreden. In de volgende fase gaan ze in groepjes evalueren. Hendrickx: ”žMijn doel is de deelnemers het proces te laten doorvoelen. En omdat ze het zelf beleven, zien ze al snel wat er beter kan en komen ze met veel ideeën.

Verandering implementeren en inspireren
Dan volgt de implementatiefase. ”žVia iPads volgen de deelnemers het hele proces digitaal. Van de kleinste aanpassing die ze doorvoeren, bijvoorbeeld het bundelen van ladingen, zien ze met eigen ogen de gevolgen voor het totale proces.” Ook trends en data worden meegenomen in de exercitie. Tot slot komen toekomstscenario’s aan bod. ”žDe discussie over de wereld van morgen geeft inspiratie en ideeën. Dat nemen de deelnemers mee terug naar de werkvloer.”

Transparantie
De grootste eyeopener is de kracht van transparantie en de constatering dat een beetje extra informatie een enorm verschil kan maken in het totale proces, zegt Hendrickx. ”žAls je tot op de minuut nauwkeurig weet wanneer een order binnenkomt, dan kun je daar op anticiperen. Je kunt bijvoorbeeld tijdelijk extra personeel inhuren, je chauffeurs strak inplannen of spullen die in het magazijn in de weg staan tijdig verplaatsen.” Goede communicatie blijkt dan ook essentieel.

Comfortzone
Het klinkt allemaal voor de hand liggend. De vraag rijst of ondernemers en hun medewerkers met al hun praktijkervaring dit niet zelf kunnen bedenken? Volgens Hendrickx zeker wel. ”žMaar er is vaak geen tijd voor. Met de workshop haal ik ze uit hun dagelijkse praktijk en comfortzone én ik laat ze ervaring opdoen met samenwerking. De deelnemers leren elkaar bovendien op een speelse manier kennen. Dat is een bijzondere vorm van netwerken.”

Meer weten of ook een workshop volgen?
Mail of bel (06 53947916) Nicolien Hendrickx, Dinalog

Bron: Anke Hoets — Dinalog Amsterdam.

 

Geef een reactie