De Nederlandse vervoerssector verduurzaamt. Steeds meer transportbedrijven besluiten tot de aanschaf van een elektrische vrachtwagen. De regeling Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) helpt ondernemers daarbij. In maart is er al voor € 45 miljoen subsidie verstrekt. Om meer transportondernemers tegemoet te komen heeft minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat besloten om AanZET op 1 okober 2024 opnieuw open te stellen. Het budget is € 22,2 miljoen.
Bron: Rijksoverheid. Foto: Flickr/Fabio Bruna.
Een elektrische of waterstofvrachtwagen is veel duurder dan een dieseltruck. De Aanschafsubsidieregeling Zero Emissie Trucks (AanZET) vergoedt een deel van de meerkosten voor een duurzame vrachtwagen. Dankzij de eerste ronde van AanZET komen ruim 600 nieuwe emissievrije vrachtwagens op de weg.
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) voert de regeling AanZET uit namens de overheid. Op de website van RVO volgt meer informatie over het aanvraagproces.
Verduurzaming
In 2026 voert Nederland een vrachtwagenheffing in. Emissievrije vrachtwagens krijgen een forse korting op het tarief. Zo stimuleert de overheid het gebruik van emissievrije vrachtwagens, wat de CO2-uitstoot door het goederenvervoer vermindert. De netto-opbrengst van de heffing gaat naar subsidies voor verduurzaming en innovatie van de transportsector.
Om ondernemers niet tot 2026 te laten wachten begon het kabinet – op verzoek van de Tweede Kamer en de vervoerssector – dit jaar al met het verstrekken van subsidies. Deze worden later terugbetaald uit de opbrengsten van de vrachtwagenheffing. AanZET is de eerste subsidie die op deze manier is gefinancierd.
Inmiddels zijn er meer subsidieregelingen, zoals de aanschaf van laadpalen bij bedrijven, de bouw van waterstoftankstations en het realiseren van efficiënter vervoer.