Kansen keren voor binnenlandse logistiek

ING Economisch Bureau stelt in zijn tweede kwartaalbericht Transport & Logistiek dat de binnenlandse vraag aantrekt, waar de internationale groei juist vertraagt. En dat biedt kansen voor de binnenlandse logistiek.

 

Het onderzoeksbureau van ING voorspelt in zijn tweede kwartaalbericht een groei van de vrachtvolumes van 1,6% bij een verwachte hogere omzet van 2%. Die groei is zichtbaar in het transport over de weg, water en in de lucht (met een flinke groei van de mainport Schiphol) en in de logistieke dienstverlening. De mooie cijfers zorgen voor de broodnodige verbetering van de financiële positie. Toch blijven ze ook kwetsbaar door een zwakke prijsontwikkeling. ‘Ondernemers zijn dan ook positiever, maar (nog) niet optimistisch’, zo betoogt ING.

De belangrijkste bevindingen op een rijtje, met waar mogelijk het belang voor de Metropoolregio Amsterdam (MRA).

 

  • Binnenlands herstel voor transport- en logistieksector dankzij toenemende vraag in het binnenland.
  • De internationale groei vertraagt, de verwachting is dat dit tijdelijk is. De vertraging gaat overigens voorbij aan de luchtvracht.
  • Met grote verschillen qua bedrijfsomvang en deelmarkten, lijkt de financiële positie steviger, maar fragiel. Vooral de operationele kasstroom verbeterde, niet zozeer de winst. Het aantal faillissementen daalt en de vraag naar logistiek personeel stijgt (vooral ook in de MRA).
  • Wegtransport profiteert weinig van het exportgedreven herstel.
  • Terugkeer groei vooral dankzij de bouw.
  • Winstgevendheid blijft dwingen tot kostenefficiëntie en strategische heroriëntatie.
  • Koeriers snoepen marktaandeel af van wegtransporteurs in de ‘last mile’.
  • De tankvaart lijdt onder zwakke oliehandel en dure raffinage. De uitdagingen zijn er groot en het beeld lijkt structureel te verslechteren.
  • De Nederlandse zeevaart lijdt onder prijsdruk, maar ziet het vrachtvolume wel herstellen. Er zijn nog kansen voor de short sea in belevering van de Oostzee en Middellandse Zee en opkomende landen als Turkije. De Amsterdamse haven zet sterk in op de short sea.
  • Op de lange intercontinentale zeeroutes lijkt slow steaming met de aandacht voor duurzaamheid en overcapaciteit de standaard te worden. Hierdoor loopt reisduur wel op en staat de leveringsbetrouwbaarheid onder druk.
  • Spoorvervoer boekt record, maar blijft onderbenut.
  • De luchtvaart houdt het groeimomentum vast en ligt zelfs boven het mondiale gemiddelde, mede dankzij de bloemenexport. Het luchtvrachtvolume lijkt zelfs een come back te maken. Logistiek dienstverleners en carriers kunnen nog winst boeken door het luchtvrachtproces verder te digitaliseren en vaker passagiers- en vrachtvluchten te combineren.
  • Magere start 2014 voor expediteurs, mogelijk door prijsconcurrentie.
  • Waarhousing is de groeimotor binnen de logistieke dienstverlening.

 

Bron: ING Economisch Bureau/Anke Hoets, Dinalog Amsterdam.

Geef een reactie