KLM heeft met Philips en de Nederlandse overheid een tijdelijke speciale vracht luchtbrug gecreëerd tussen Nederland en China. Met het wegvallen van circa 90 procent van alle vluchten tussen Europa en Azië, is er een groot tekort aan vrachtcapaciteit ontstaan. Tegelijkertijd is er juist door de crisis rondom COVID-19 enorme behoefte om medische apparatuur en andere benodigdheden snel tussen de VS, Europa en China te kunnen vervoeren. Ook van veel andere partijen komen er verzoeken binnen voor extra vrachtcapaciteit. De luchtbrug richting Azië is op 13 april van start gegaan.
KLM zal voor deze belangrijke vracht luchtbrug de komende 6 tot 8 weken speciaal de Boeing 747-combi terugbrengen in de operatie tussen Nederland en China. Deze luchtbrug zorgt voor een continue stroom van speciale vrachtcapaciteit; 2x per week naar Beijing en 3x per week naar Shanghai. Hiermee ontstaat circa 250 ton aan extra vrachtcapaciteit per richting per week.
Luchtbrug komt naast bestaande diensten China
De vluchten gaan opereren naast de bestaande diensten van de zogeheten ‘skeleton dienstregeling’, die sinds 29 maart van kracht is met 2x Beijing en 2x Shanghai, uitgevoerd met de Boeing 787 en Boeing 777.
De KLM/Martinair full freighters blijven ingezet worden op de Noord-Atlantische routes, waar Philips gebruik van zal maken voor een luchtbrug vanuit Amsterdam naar distributiepunten in de VS. De full freighters zullen ook op Zuid-Atlantische routes en op Afrika blijven vliegen.
Gezien de huidige 90% terugval in vluchten en de verwachting naar de toekomst, had KLM begin maart besloten de resterende 747’s al per april 2020 uit te faseren in plaats van in de zomer van 2021. Voor deze luchtbrug worden er nu dus 2 Boeing 747-combi-toestellen opnieuw in gebruik genomen, specifiek voor deze 2 routes en deze periode.