Havenbedrijf Amsterdam N.V. heeft in 2017 een omzet behaald van EUR 150,1 miljoen, tegen EUR 146,3 miljoen in 2016. Het bedrijfsresultaat steeg van EUR 73,3 miljoen in 2016 naar EUR 74,3 miljoen in 2017. Deze en meer kerncijfers zijn te lezen in het nieuwe jaarverslag.
Koen Overtoom, CEO Port of Amsterdam: ‘Een recordoverslag van 81,3 miljoen ton in 2017 draagt bij aan ons mooie bedrijfsresultaat van ruim EUR 74 miljoen. Ook is 2017 het jaar van een aantal mooie vestigingen in onze haven zoals Bio Energy Netherlands en Chaincraft die bijdragen aan de realisering van onze strategie en Visie2030. Daarnaast hebben we onze ambitie uitgesproken om voor te sorteren op een kolenvrije haven in 2030. Tegelijkertijd was het ook een moeilijk jaar waar onderwerpen als Haven-Stad, Sprong over het IJ, verplaatsing van de PTA veel van onze aandacht heeft gevergd. Wij zijn er van overtuigd dat de haven niet alleen van maar ook voor Amsterdam is en de stad helpt bij het verwezenlijken van haar ambities op het gebied van circulariteit en energieneutraal te zijn in de toekomst’.
Vennootschapsbelasting en dividend
Met ingang van 2017 zijn alle Nederlandse zeehavens verplicht vennootschapsbelasting te betalen. Het nettoresultaat is na aftrek van de verschuldigde vennootschapsbelasting EUR 60,9 miljoen. De te betalen vennootschapsbelasting over 2017 bedraagt naar verwachting EUR 14,2 miljoen. Het dividend dat het havenbedrijf uitkeert over afgelopen jaar bedraagt EUR 60,9 miljoen.
Overslag
De overslag in het Noordzeekanaalgebied groeide in 2017 tot 100,8 miljoen ton, een record. De overslag in de Amsterdamse haven steeg met 2,5% tot 81,3 miljoen ton (2016: 79,3 miljoen ton). De stijging werd veroorzaakt in vrijwel alle ladingstromingen, de grootste stijgers waren agribulk, ertsen en meststoffen. De kolenoverslag daalde met 3,1% tot 15,8 miljoen ton.
Scheepvaart in 2017
Het aantal zeeschepen dat in 2017 de havenregio (Velsen, Beverwijk, Zaandam en Amsterdam) bezocht bedroeg 7.011 tegen 6.982 in 2016. Het aantal aanlopen in 2017 van binnenvaart was 40.012 tegen 39.205 in 2016. Amsterdam werd in 2017 door 134 zeecruiseschepen bezocht. Het aantal riviercruiseschepen dat Amsterdam aandeed was 1946.
Verwachting komende jaren
De verwachting is dat de op- en overslag van fossiele transportbrandstoffen als benzine, diesel en kerosine de komende jaren blijven stijgen. Transportbrandstoffen blijven ook door de populariteit van vliegen belangrijk voor de Amsterdamse haven. Daarnaast zullen ook in 2018 het circulaire cluster uitbreiden met aantal nieuwe vestigingen en zullen we verdere stappen nemen in de energietransitie. Ruimtegebrek wordt een belangrijk punt van aandacht. Niet alleen de oprukkende stad wil ruimte in de haven, ook de energietransitie en de circulaire economie vragen om ruimte.
Bron: portofamsterdam.nl[vc_separator][pt_view id=”7b7cee4ogq”]