In 2017 werd er vanaf Schiphol ruim 855.000 ton vracht naar alle uithoeken van de wereld vervoerd. Dat is te vergelijken met het gewicht van zo’n 3.000 A380-vliegtuigen. Daarmee staat Schiphol Airport op plek drie qua vrachtvervoer in Europa! Wat gaat er zoal mee in het vliegtuig? Eigenlijk alles. Van paprika tot helikopter. En met zoveel vracht zit er natuurlijk ook wel wat bijzonders bij.
De newsroom van Schiphol maakte een top 5 van opmerkelijke vracht.
Don’t cry for me Abu Dhabi
De musical Evita ging op tour naar de Verenigde Arabische Emiraten. Een propvolle Boeing 777 vertrok met het volledige décor en kostuums vanaf Schiphol naar het Midden-Oosten. Qua gewicht stelt dat niet zoveel voor, maar décorstukken zijn allemaal groot in omvang. Probeer dat maar eens allemaal in één vliegtuig te krijgen.
Op volle toeren
Het is de Formule 1 van de motorsport: de MotoGP. Het circus vliegt de hele wereld over. Van het TT-circuit in Assen kwamen alle motoren, extra onderdelen en gereedschap met vrachtwagens aan op onze luchthaven. Er waren twee Boeing 747’s voor nodig om alle kisten met motoren te vervoeren naar de volgende race in Japan. Belangrijke vluchten, want als er iets mis gaat, dan staat coureur Valentino Rossi ineens zonder motor aan de start.
Paard in de gang… euh, vliegtuig
Elke dag vervoeren we paarden. Dat zijn niet de paarden uit de wei van boer Jan. Denk een paar klassen duurder, zoals ren-, spring- of dressuurpaarden. Die vliegen dan naar een evenement in Las Vegas of een race in Hong Kong. Er passen zo’n 60 tot 70 paarden in een vliegtuig (vaak een Boeing 747 of 777). Zij staan in speciale boxen, waar ook water en hooi in zit voor de dieren. Er vliegen altijd een paar verzorgers – zogeheten grooms – mee, die op de paarden letten tijdens de vlucht. dnata is een van de vervoerders van levende have via Schiphol. Amsterdam Logistics sprak met dnata in najaar 2017.
10 seconden rijden in een Bugatti
Voor de jaarlijkse grand tour van Bugatti vervoerden we zeven van deze peperdure auto’s – je moet minstens 1,5 miljoen euro in je portemonnee hebben – naar Chili. Eén gelukkige uitverkorene mag dan even achter het stuur plaatsnemen om de Bugatti op een speciale plaat te rijden. De auto’s zetten we vast met spanbanden en vervolgens hijst een vorkheftruck de platen met Bugatti’s op elkaar. En dan kunnen de auto’s zo het vliegtuig in.
Duur ‘pakketje’
Een Bugatti dure vracht? Wat dacht je van een vliegtuigmotor! Een straalmotor van een A380 kan al snel 15 miljoen kosten. En ook die zijn, net als bij auto’s, wel eens aan vervanging toe. De motoren gaan in een luchtdichte hoes, met zo’n dertig pakketjes vochtvreters. Vliegtuigmotoren zijn namelijk kwetsbaar voor weersinvloeden en we willen niet dat er roest vormt op de motor. Over de ambities met en het vervoer van vliegtuigmotoren via Schiphol maakte Amsterdam Logistics een videoreportage.