Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat gaat in beroep tegen de uitspraak van de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland over het terugbrengen van het aantal vliegbewegingen op Amsterdam Airport Schiphol. De rechter besloot op 5 april dat krimp voor het seizoen 2024-2025 niet is toegestaan, omdat Harbers in zijn besluitvorming niet de juiste procedures heeft gevolgd.
Die procedures zijn voorgeschreven door de Europese Unie. De rechter verwijst naar de zogeheten balanced approach-prodedure op grond van de EU-Verordening 598/2014 over geluidgerelateerde exploitatiebeperking op luchthavens. De procedure schrijft een aantal stappen voor die eerst moeten worden doorlopen, voor mag worden overgegaan tot het terugbrengen van het aantal vliegbewegingen:
- maatregelen aan de bron;
- maatregelen op het gebied van ruimtelijke ordening;
- maatregelen in operationele procedures;
- exploitatiebeperking.
Door niet de balanced approach te volgen handelt de Staat volgens de rechter in strijd met de EU-Geluidsverordening. Hij gaf daarom op 5 april de tegenstanders van de krimpplannen, onder meer IATA en KLM, gelijk.
‘Beroep tegen uitspraak vanwege omwonenden Schiphol’
Harbers schrijft op 11 april in een brief aan de Tweede Kamer dat “de uitspraak niet in het belang is van de omwonenden van Schiphol.” Daarom tekent hij hoger beroep aan. Het is nog niet bekend of luchthaven Schiphol beroep aantekent.
Wel krimp toegestaan tot 483.000
Overigens is het de Staat en Schiphol wel toegestaan om het aantal vliegbewegingen terug te brengen van 500.000 naar 483.000. Dit heeft te maken met het “gecontroleerd herstel’ na de covidpandemie”, aldus Harbers.