regeerakkoord metropoolregio amsterdam

Nederland wereldkampioen webartikelen bezorgen in eigen land

 

De bezorging van producten die de Nederlander bestelt bij webshops van eigen bodem is snel. Een buitenlandse klant is slechter af. Veel Nederlandse webshops leveren niet buiten de eigen landsgrenzen en België, blijkt uit het onderzoek Global Webshop Logistics. Vorige week bleek uit een ander onderzoek ook al dat webshops de logistiek onderschatten en dat logistieke dienstverleners onvoldoende inspelen op de webretail.

 

Onder leiding van professor Sander de Leeuw van de Vrije Universiteit van Amsterdam en Nando van Essen van consultancybureau E-sharp is onderzoek gedaan naar de rol van logistiek bij webshops in Duitsland, Frankrijk, Nederland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Australië, Zweden en Noorwegen. De belangrijkste conclusies werden vorige week voor het eerst gepresenteerd tijdens de beurs ICT & Logistiek.

 

Gratis bezorging boven x-aankoopbedrag de norm
Uit de internationale vergelijking blijkt dat gratis bezorging boven een x-aankoopbedrag steeds belangrijker wordt: bijna 45% van de webshops in UK en VS werken hiermee. “Bezorgkosten altijd gratis” is het hoogst in Nederland; Duitsland, Australië en UK: 18-20% van de onderzochte webshops levert altijd gratis.

 

Nederland wereldkampioen: laat bestellen, supersnel leveren
Doordat we een klein land zijn met een fijnmazige distributie-infrastructuur is het niet raar dat Nederland voorop ligt als het gaat om levertijden. 24 uur is de norm en de cut off-tijd, het uiterste tijdstip dat een consument kan bestellen, voor levering de volgende dag, ligt in Nederland het laatst. Van Essen: “Bij 30% van de Nederlandse webwinkels kun je inmiddels tot middernacht nog bestellen en krijg je het de dag erop geleverd. Bij meer dan 50% van de buitenlandse webshops moet je in 2013 nog steeds vóór 14:00 uur bestellen.”

 

Cross-border: Nederlandse webshops lopen achter
Consumenten die vanuit het buitenland bij Nederlandse webshops willen bestellen, hebben het minder goed getroffen. Slechts 30% van de Nederlandse webshops leveren buiten Nederland en België. In tegenstelling tot landen als het Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten en Duitsland waar cross border-leveringen veel gebruikelijker zijn. Engelse webshops lopen hierin fors voorop: 75% van de onderzochte UK-webshops leveren wereldwijd.

 

Coolblue koploper met 6 verschillende afleveropties
Een belangrijke trend onder webwinkels is het aanbieden van meerdere afleveropties: Op welk adres wil het ontvangen, wanneer wil ik het hebben of waar kan ik het afhalen. Vooral op gebied van “click en collect” is er een stormachtige ontwikkeling gaande. Webshops in Noorwegen, Zweden en Duitsland bieden op grote schaal de gelegenheid om af te halen via een netwerk van landelijke afhaalpunten. Nederlandse webshops laten veruit het hoogste percentage zien (50%) met webshops die de mogelijkheid bieden om bij een eigen afhaalpunt af te halen. “Het aantal aflevermogelijkheden dat wordt aangeboden neemt gestaag toe, ook in Nederland”, constateert De Leeuw. “Bekende winkels als Hema, Bijenkorf, V&D en Wehkamp bieden inmiddels vier verschillende afleveropties, Nespresso vijf en Coolblue zelfs zes.”

 

Logistiek steeds belangrijker
Een belangrijke conclusie uit het rapport van De Leeuw en Van Essen is dat logistiek een steeds belangrijkere commerciële factor wordt voor webwinkels. “We zien dit o.a. aan de ontwikkeling van afleveropties, aan verbeteringen in de retourlogistiek, aan de aandacht voor levertijd- en voorraadinformatie. Maar we zien het ook aan de hoeveelheid logistieke informatie die in een webshop wordt gegeven. Waar je vroeger vaak flink moest zoeken naar informatie over bezorgkosten, afleveropties en retourmogelijkheden, wordt deze tegenwoordig steeds prominenter op de homepage vermeld.”

 

Van het onderzoek onder duizend webshops is een uitgebreid rapport verschenen. Meer info op globalwebshoplogistics.com.

 

Bron: Logistiek.nl

Geef een antwoord