regeerakkoord metropoolregio amsterdam

Metropoolregio Amsterdam hoog in ranglijst fileknelpunten

 

Files hebben het Nederlandse bedrijfsleven vorig jaar 800 miljoen euro gekost. Dat blijkt uit de Economische wegwijzer 2013 die TNO samenstelde op verzoek van EVO en TLN. Twee knelpunten die met prioriteit moeten worden aangepakt liggen in de Metropoolregio Amsterdam. 

 

De kosten van vertragingen op de weg voor het bedrijfsleven dalen voor het tweede jaar op rij. ”žAsfalt werkt”, concluderen EVO en TLN wijzend op de forse investeringen in de aanleg van spitsstroken en extra rijstroken de afgelopen jaren. Het positieve nieuws betekent niet dat het kabinet achterover kan leunen. EVO en TLN vragen minister Schultz van Haegen van Infrastructuur om gericht een aantal knelpunten aan te pakken. De A1 Diemen-Hoevelaken (incl. A1 ’t Gooi) in de Metropoolregio Amsterdam voert volgens de verladers- en transportorganisaties de lijst van knelpunten aan. Op de derde plaats staat de A10 Noord (incl. koppeling A8-A9). Ook hoog in de lijst staan knooppunten op de A27/A1 en A28/A1 in de provincie Utrecht.

Ranglijst schadeposten
TNO berekende dat vertragingen op de weg het bedrijfsleven in totaal 800 miljoen euro kosten. In de top-20 van trajecten met de meeste schade voor het vrachtverkeer in beide richtingen komt de Metropoolregio Amsterdam er iets beter van af. De lijst wordt aangevoerd door knooppunt Rijnsweerd — Hoevelaken (A1) in Utrecht met een kostenpost van 14,1 miljoen euro. Op de 8e plaats staat de A1 knp Eemnes- knp Hoevelaken met een kostenpost van 6,5 miljoen euro en op 11 de A10 knp Coenplein — knp Nieuwe Meer met 5,5 miljoen euro. Beide locaties lieten een lagere kostenpost zien dan in vorige jaren, maar stijgen desondanks in de ranglijst van respectievelijk de 14e en de 15e plaats.

Bezuinigingen
Ondanks de afname van de filedruk maken EVO en TLN zich grote zorgen voor de toekomst nu het kabinet bezuinigt op de aanleg van asfalt terwijl veel knelpunten nog moeten worden aangepakt. De angst lijkt niet geheel onterecht. Vorige week publiceerde het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) de Mobiliteitsbalans 2013. Daaruit bleek dat de filedruk vanaf 2015 waarschijnlijk opnieuw zal toenemen, met name in de Noordvleugel van de randstad, zonder extra maatregelen. Het KiM wijst er op dat de files mede zijn afgenomen door de economische crisis en verwacht dat de vertragingen op de weg weer een stijging zullen vertonen zodra de economie aantrekt.

 

Minister Schultz
Minister Schultz kreeg de Economische Wegwijzer 2013 op dinsdag 5 november aangeboden. Zij lijkt de zorgen van EVO en TLN niet te delen. ”žTot 2028 gaat er nog jaarlijks 5,5 miljard euro naar wegen en spoor- en vaarwegen. En tot de volgende verkiezingen komt er nog 760 kilometer asfalt bij.” De minister pleit daarnaast voor andere, ‘slimme’ oplossingen zoals spreiding van het verkeer, oplossingen die overigens ook voorkomen in het programma Beter Benutten Amsterdam.

 

Download de Economische Wegwijzer 2013.

Geef een antwoord