regeerakkoord metropoolregio amsterdam

Nederlanders besteden fors meer online

In 2013 hebben Nederlanders € 10,6 miljard euro besteed aan aankopen via internet. Dat is 8,5% meer dan in 2012. Hiermee blijft de omzet van de online shoppingmarkt doorgroeien. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2013, het halfjaarlijkse onderzoek van Blauw Research naar online consumentenbestedingen.

 

Het onderzoek wordt geijkt aan het retailpanel van GfK en uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van bijna 2.100 webwinkels in Nederland. Ed Nijpels, voorzitter Thuiswinkel.org: ”žOnline kopen wordt steeds meer een gewoonte voor de consument. Als belangenvereniging richten wij nu onze pijlen op het verbeteren van de markt. Met nieuwe initiatieven proberen wij onze leden en de hele e-commerce markt net die extra boost te geven, zodat zij ook toekomstbestendig zijn. “

 

Actieprogramma Shopping2020
Een voorbeeld van zo’n initiatief, geïnitieerd door Thuiswinkel.org, is het onderzoeks- en actieprogramma Shopping2020. Nijpels: ”žDaarin hebben wij onderzocht hoe de consument shopt in 2020. Door praktische tips te geven aan ondernemers die online producten en diensten verkopen aan consumenten, kunnen zij de markt een stap voor blijven. Met als doel natuurlijk deze groei door te blijven zetten”.

Lichte groei nieuwe online kopers
Afgelopen jaar hebben 10,8 miljoen Nederlanders een aankoop gedaan via internet. Dit is 2% meer dan vorig jaar. De aanwas van nieuwe online kopers vlakt wel af. Het zijn vooral ervaren internetshoppers die steeds meer online kopen. 

 

Meer lezen over het onderzoek: http://www.blauw.com/nl/nieuws/item/online-bestedingen-groeien-met-8-5-naar-euro-10-6-miljard/

 

Bron: Blauw Research (De Thuiswinkel Markt Monitor wordt gesponsord door PostNL)

Geef een antwoord