Bij beurzen waarbij een drukke opbouw en/–of afbouw plaatsvindt, wordt het terrein buiten de ring van Amsterdam als bufferterrein ingericht voor vrachtverkeer om de verkeersstromen van en naar de RAI te reguleren. RAI Amsterdam gebruikte tot een paar jaar geleden een aantal terreinen rondom de RAI, maar met de ontwikkeling van de Zuidas hebben deze terreinen een andere bestemming gekregen.
Dit was de directe aanleiding voor Port of Amsterdam om vanuit gebiedsontwikkeling de samenwerking te zoeken met gemeente Amsterdam, Dienst Zuidas, Rijkswaterstaat en de RAI Amsterdam.
Stefan Bakker, projectleider: ‘Met dit bufferparkeerterrein aan de rand van de stad, ontzorgen we de RAI. Het opbouw- en/ of afbouwverkeer wordt op de snelwegen rond Amsterdam direct verwezen naar het nieuwe terrein bij Westpoort. Op dit 15.000 m2 bufferparkeerterrein is plek voor ca. 90 vrachtauto’s. Hier wordt het vrachtverkeer geregistreerd en mag dan op afroep doorrijden naar RAI Amsterdam. Door de inzet van een eigen bufferterrein aan de rand van de stad, benut de RAI haar ruimte op de meest efficiënte manier. Vrachtwagens komen op het juiste moment naar de RAI en zijn zo snel mogelijk weer weg’.
Meer informatie
Op de momenten dat de RAI het bufferterrein niet nodig heeft, kunnen andere partijen ook gebruik maken van dit afsluitbare (buffer)parkeerterrein. De RAI huurt het terrein voor gemiddeld 60 dagen per jaar en voor een periode van 10 jaar. Voor meer informatie omtrent het project, het gebied en de mogelijkheden van verhuring kan je contact opnemen met Stefan Bakker stefan.bakker@portofamsterdam.com